Jump to content

remington 597 vermint


knutmstien

Recommended Posts

hei,noen her som har en remington 597 22lr?

såfall har du/dere opplevd noe problem med utkasting av paronen samt kiling i magasinet hvært 3 skudd ca?

 

hadde en ekkel opplevelse her for en uke siden da jeg skulle skyte inn nysiktet mitt på salongen,så her skyter jeg de første 2 skuddene og trekker av de tredje skuddet,tror du fan ikke att de sto kilt en patron mellom bolten og kammer kanten med en ny patron i tennstift feltet og fyrte av skuddet med kammret nesten helt oppe :evil: magasinet ble jo ødelagt i kantene:D skulle ikke tro at de skulle gå ant,hørte ikke engang hunden min bjeffe på høyre øre resten av dagen :twisted: føler meg ikke så trygg lengre når jeg skal skyte mange kudd på rappen:d

Link to comment
Share on other sites

Min 597 kiler seg aldri, puss rifla og få deg metallmagasinet og/eller 30skuddsmagasinet! Plastmagasinet er ikke helt bra, men funker greit på min hvis jeg ikke har mer en 5 kuler i.

Kan også anbefale "Volquartsen Target Hammer" oppgradering til rifla di, billig, lett som lego å bytte og gjør avtrekket 50% lettere.

Volquartsen lager også "Volquartsen Exact Edge Extractor" om ikke magasinet og en puss skulle være nok. Jeg har selv ikke installert extractoren pga. jeg fixer ikke noe som fungerer!

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig det samme skjedde med min 597stainless target for en del år siden, bare att her ble det fyrt av.

Sluttstykket fikk såpass med juling att bolthendelen forsvant sporløst + at magasinet avgikk ved døden.

Det var ikke jeg som skjøt da, men det gikk bra med vedkommende.

 

Fikk reparert bolten, og fikk meg nytt magasin.

Jeg hadde forøvrig ett plastmagasin når børsa var ny, og det magasinet gav meg sjelden problemer.

Lettmetallmagasinet jeg har nå deriomt, har aldri fungert skikkelig. Burde sett å fått meg ett nytt ett, men børsa står mest i skapet og støver ned, så det er ikke så ofte jeg kommer på det...

Og det er ikke manglende puss som har gitt meg problemer så det er sagt.

 

Target hammeren som Liestöl nevner anbefales av meg også.

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det før - og sier det igjen: 597 suger. Mateproblemer til jeg ble kvalm. Tror jeg aldri har hatt en børse som har irritert meg mer enn den, men fikk gudskjelov aldri oppleve noe farlig med den som jeg leser her. Hadde jeg opplevd det hadde jeg gravd den ned - etter å ha skutt den med noe fornuftig kaliber - for å være helt sikker på at den aldri kunne gjenoppstå som børse.

 

Tull!!!!!

 

Nå måtte jeg rett og slett ta rifla mi, kamera, lade opp et standard magasin og hicap mag, gå ut og skyte rapid fire!

 

Filmen:

 

 

 

Har ikke sagt det før - men sier det igjen: Dachs suger

 

Ha!

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

He he!

 

Om jeg hadde hatt ork til å gjøre det samme med min, så hadde du hørt:

"Pang!"-"klikk"-"ladegrep"-"klikk"-"ta ut magasin-og banke det 3 ggr mot kolben-sette i magasin på nytt"-"ladegrep"-"Pang"-"klikk"- "ladegrep"- "klikk"-"helvetesforbannadrittmagasin" osv osv.

 

Hva slags magasin bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Har du en sandkasse i rifla? Ta rifla total i fra hverandre, ta ut sluttstykket og alt. Sprøyt den ned med avfetting, vent litt og så vasker du av alt med glovarmt vann. Tørk ekstremt godt og smør med WD-40 i kammeret. Ikke noe skikkelig normal griseolje...

 

I filmen bruker jeg standard magasinet i metall og et Eagle hicap. Nå har remington kjøpt hicap magasinet til eagle og produserer det selv.

Link to comment
Share on other sites

Har du en sandkasse i rifla? Ta rifla total i fra hverandre, ta ut sluttstykket og alt. Sprøyt den ned med avfetting, vent litt og så vasker du av alt med glovarmt vann. Tørk ekstremt godt og smør med WD-40 i kammeret. Ikke noe skikkelig normal griseolje...

 

I filmen bruker jeg standard magasinet i metall og et Eagle hicap. Nå har remington kjøpt hicap magasinet til eagle og produserer det selv.

 

Jeg har hatt den børsa i over 10 år, og har pusset den "ett par" ganger.

Jeg har foresten ikke strammet skruene til styrestengene for hardt heller, det pleier jo å gi mateproblemer.

 

Magasinet er skurken her.

Det hjelper ikke noe å ta fra hverandre og rense og smøre magasinet heller. Det har også blitt gjort "et par" ganger.

 

Skulle vel egentlig å solgt den børsa for lenge siden, men det var det første våpenet jeg kjøpte meg så den sitter litt langt inne.

Ikke kan jeg selge et våpen som ikke funksjonerer skikkelig heller...

 

Rent bortsett fra dette (;) så er jeg fornøyd med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.... :D

Ja fikk meg en 597 like før jul i 2007....fra Winge forøvrig :D

Har alu magasin til den 2 stk. Og har hitill sikkert banka ut bortimot 5ooo smell og noen få klikk

men det virker som den er litt kresen på target ammo. men jeg er ganske ukritisk til hva jeg putter i den og smeller gjør det.

Fikk fatt i ett 30 skudds mag. i "plastikk" og forventet litt trøbbel med det ...men nei går som bare det. :D:D:D

Jeg syntes denne plastikk saken er enkel og grei imot meg ihverfall

Pussinga av denne består stort sett av : Drar igjenom løpet med børsten. spayer olje og blåser av med trykkluft ...drar av overskytende olje med ei fille. Ferdig

Og best av alt treffer stort sett det jeg sikter på :D

 

Ha en fin kveld mvh Tom

Link to comment
Share on other sites

Hmm rart! Jeg har vell egentlig aldri pussa våpenet skikkelig. Bare første gang, da jeg kjøpte den brukt på Jakt og friluft har jeg skrudd den i fra hverandre, jo og når jeg installerte hammeren.

Ellers er det bare å ta litt WD-40 på et papir og så "fingrer" jeg kammeret lett. Magasinet pusser jeg aldri, tar bare papiret og gnikker litt på sidene når jeg er ferdig med kammeret.

 

En halvauto skal være tørr og ren, ikke oljete!

 

Edit til Tom:

 

Man skal heller ikke pusse pipa på en salong, ødlegger bare presisjonen helt til du har grisa til igjen.

Hicapen til Eagle er i plastikk og funker fett, men det gamle standard magasinet i plastikk funker ikke bra med mer en 5skudd på likt.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan og slenge meg på å seie at eg er fornøygd med min 597.. den krever berre litt stell, men eg skyter lett 1000 - 1500 CCI standard for demontering og puss.

 

Bruker og Remington 30 skudds magasin i tilleg til alu 10 skudds. Dei sistnevnte fungerer best med mindre enn 10 skudd..

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for info mht. pussing av løp :D

Pleier ellers å la den få ett drag eller 2 med børsten så en fille med litt olje og tilsist tørrpuss

og dette skjer stort sett ett sted etter 700-1000 skudd

Og det har egentlig fungert greit har ikke merket noe særlig mht. presisjon

men kanskje det sier mest om han som holder i børsa ..hi hi

"gammel# gubbe som smiler og ler og skyter masse høl i papp :D

Mvh Tom

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med min Rem 597. Mateproblemer og klikk skyldes primært 2 ting. (1) 1 gen magasin som mater dårlig, (2) At boltene som går gjennom sluttstykket er skrudd for hard. Ved å skru disse boltene for hardt inn for de en liten bøy på midten som gjør at sluttstykket ikke går fritt frem og tilbake.

 

Har et par 25 skudds magasin til denne børså samt noen originale 10 skudds. Har aldri hatt problemer med mating.

Det eneste minuset jeg ser med rifla er at originale avtrekket ikke er godt. Da vil jeg anbefale å bytte ut hammeren, du får en ny "target" hammer på midway. Dette reduserer avtrekket til ca 1.5 kilo og det blir jevnere.

 

Det at du må skru fra hverandre rifla med verktøy for puss er også litt kjipt, men 22 lr rifler trengs da ikke pusses så ofte. En skikkelig julevask holder :)

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker dere disse 597-ene til? Bare tømme magasin, eller er det snakk om å treffe noe også??? :D

 

De går tålig greit, litt kresen på ammo, den liker særlig CCI standard.

normal_10_sk_eley_pistol.JPG

normal_10_sk_fiocchi.JPG

 

Greit utseende også (min Rem 597).

normal_Remington.JPG

 

Men den slår jo ikke denne da (Ruger 10/22) :D

ruger_1.jpg

 

Har forøvrig hatt lite funksjonsfeil som mange vil hevde! Årsaken er korrekt justerte stenger som sluttstykkesleiden glir i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei jeg kjøpte ei rem m597 med rustfritt løp.fint utsenede på denne,men denne måtte jeg levere tilbake,bare funksjonssvikt fra dag 1.fikk tilbake ei vanlig ei med sort løp og syntetstokk.kjøpte metallmagasin til denne,denne har fungert helt greit for meg hvertfall.men jeg er nøyen med rengjøring på den,

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det å sette lyddemper på ei 597?har en sai demper til 223,som er bytta ut med en br-t reflex,så da tenkte jeg at saidemperen skal på salongrifla,men hvordan blir det med ladingen?vil en halvauto få problemer?

 

Som du ser så har jeg demper på min, dette er en Sako demper for cal. .22. subsonic blir nok litt i svakeste laget. Hadde ladeproblemer også med halvauto Anschützen som jeg hadde før. Den hadde jeg en Parker-Hale demper på. Tror at etter en del skudd, når fjærene slakner litt, at det går bedre med sub ammo.

Link to comment
Share on other sites

er det i mitt tilfelle å anbefale da?gidder ikke sende inn gevær å demper hvis det blir klusj med ladinga....

Har du en 597 som du sliter med uten demper? Sjekk at styrestengene som sleiden glir på ikke er skrudd for stramt til, fjærene som står på stengene (korriger meg om jeg tar feil, er en stund siden jeg hadde min demontert) vil ettehvert bli slakkere. Tror ikke det etter en tid vil være problem med sub.

Link to comment
Share on other sites

måtte dere skyte mange skudd for å få inn presisjon? salongen funker bra men suger balle på presisjon, samling på 10 cm på 30 meter..

 

10 cm spredning på 30 meter kan ikke ha noe med ammoen å gjøre. Det er jo helt sykt mye. Jeg tipper skjeftet kommer borti løpet og dytter det litt. Når jeg kjøpte min 597 så var skjeftet såvidt borti løpet. Løsninger er å skjære bort noe av skjeftet der løpet går slik at løpet ligger fritt.

 

Når det gjelder ammo så spiser min 597 alt mulig rart. Har også montert på en demper uten at det skaper noe problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Jeg sliter med presisjonen i min 597 Varmint. Kjøpte den ny hos Winge rett før jul. Børsa sprer noe helt j... Har prøvd ulike ammotyper. Nå sist CCI Standard Velocity. Skulle brukes på skive på 30 meter, men med slik spredning kan den ikke brukes til annet en blikkboksskyting på 15m..

 

Begynner å tro dette er ei skikkelig dritbørse. Godt jeg har ei gammel Brno nr 1 fra 1950. Den går hull i hull.

 

Noen som har noe tips? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg sliter med presisjonen i min 597 Varmint. Kjøpte den ny hos Winge rett før jul. Børsa sprer noe helt j... Har prøvd ulike ammotyper. Nå sist CCI Standard Velocity. Skulle brukes på skive på 30 meter, men med slik spredning kan den ikke brukes til annet en blikkboksskyting på 15m..

 

Begynner å tro dette er ei skikkelig dritbørse. Godt jeg har ei gammel Brno nr 1 fra 1950. Den går hull i hull.

 

Noen som har noe tips? :evil:

Sørg for at pipa ligger fritt, det er bare å kutte/slipe i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...