Jump to content

Demping: 9mm magisk grense?


omega

Recommended Posts

Jeg har flere ganger - også her inne - lest at 9 mm i praksis er en slags øvre grense for hva som er mulig/hensiktsmessig å dempe, at man på grovere kalibre får en vesentlig dårligere effekt av dempingen. Hva er egentlig årsaken til dette?

 

(Tilgi på forhånd min ignoranse og min sikkert n00biske språkføring; jeg prøver så godt jeg kan med min enkle hjerne å forstå noen av prinsippene rundt dette. Hvis spørsmålet er for sært, får en moderator flytte tråden til OT. :))

Link to comment
Share on other sites

For egen del ble Socom valgt da jeg ønsker å bruke subladninger som holder kravet til Rådyr.

Etter noe testing svarer dette til ALL forventning fra min side.

 

Hadde kravet vært lavere er det godt mulig jeg hadde valgt et annet kaliber :?

 

Spørsmålet er også i hvor stor grad man ønsker demping. Kan man leve med en svak, dump 22 smell fungerer det meste med fornuftig hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg er at etter hvert som borringsdiameter øker vil gass lettere kunne passere rett gjennom demperen. Et godt design vil sørge for avbøyning av denne gassen, men en del vil nok alltid slippe raskt gjennom. Det er også mulig at man egentlig snakker om forholdet borring/kropp, og siden det finnes en del praktiske begrensinger på hvor tykk en demper kan gjøres vil det også sette føringer for dempingen i grove kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger - også her inne - lest at 9 mm i praksis er en slags øvre grense for hva som er mulig/hensiktsmessig å dempe, at man på grovere kalibre får en vesentlig dårligere effekt av dempingen. Hva er egentlig årsaken til dette?

 

(Tilgi på forhånd min ignoranse og min sikkert n00biske språkføring; jeg prøver så godt jeg kan med min enkle hjerne å forstå noen av prinsippene rundt dette. Hvis spørsmålet er for sært, får en moderator flytte tråden til OT. :))

 

 

Hei Omega.

 

Denne påstanden er til en hvis grad riktig. Dvs, at det stilles mye mindre krav til innmaten i en demper som skal demper feks en 38/.375 mag.

Skal du ha grøvere ting stille, og fortsatt ha en litt hånterlig og sexy demper må det en litt mer kreativ lyddemperkonstruksjon til..

 

Men det går an.. det finnes noen stille og grøve børser der ute :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...