Jump to content

Barnes 127 gr LRX eller 130 gr TSX (bt) i 6.5x55, hvilken V0 er realistisk?


Doodlebugger

Recommended Posts

Har en jaktkompis som har en Sako Finnbear i 6.5x55, ei riktig flott børse fra 70-tallet. 

Vi har diskutert litt rundt homogene kuler i 6.5, og som kjent er utvalget skralt....

Har lekt meg litt med Norma ballistikkapp, og ser jo at 127 gr Barnes LRX vil ha MYE mer energi på 200 m enn f.eks fabrikkladd 156 gr Oryx, hvis man antar en V0 på 850 m/s, dog noe mindre enn 140 grain Nosler Partition. ( 156 gr Oryx gjør jo en 6.5 til rene potetkasteren.......)

Hva kan man realistisk sett forvente av hastigheter fra denne 6.5x55 Sako'en med 60 cm originalpipe, og Barnes TSX 130 gr/ LRX127 gr?

(Om det etterhvert skulle vise seg at pipa hans nærmer seg pensjonsalder, kan det hende jeg legger inn et godt ord for ei ny pipe i 30-06....)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk greit 920m/s i ei 74cm pipe. Trekker vi ifra (74-60)*5=70 for det kortere løpet, så er vi på 850m/s som ei slags realistisk hastighet for 120-130gr kuler.

127gr har jo bedre ballistikk, men mange har slitt med å få denne presis. Det kan være den liker rask riflestigning. Den gikk iallefall helt elendig i de to sauerpipene jeg prøvde i. 100mm med 3 skudd på 100m tok fra meg motet for å si det sånn.

 

Såvidt jeg vet fins ikke en 130gr TSX, men 120 og 100gr TTSX (BT) fins. Jeg har faktisk vurdert 100gr TTSXBT som rådyrkule. Den kan jages opp i ei vederstyggelig hastighet, og gi en del friheter mhp avstandsmåling, og ikke minst sikrer den høye farta ekspansjon på moderate hold.

LRX skal være lettere å åpne, og derved kunne brukes på lengre hold - men det begynner for mange å bli uinteressant langt før det har betydning.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for greit svar! Hvilken twist har de sauerpipene dine? Antar at denne Sako'en har 8 eller 9 tommer. Min urgamle M96 mauser har iallefall 8" etter mine målinger.

Ifølge hjemmesiden til Barnes har de faktisk 2 stk varianter av 130 grain TSX i 6.5, en utenboattail, og en med. Så da har de 3 alternativer rundt 130 grain i 6.5/.264. 

https://www.barnesbullets.com/components/

Edited by Doodlebugger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...