Jump to content

Separat låsestykke i låsekassen. God løsning?


morten0

Recommended Posts

Hei

 

Ser at flere og flere produsenter går over fra at sluttstykke låser i låsekassen, til at det blir lagt inn et låsestykke/låsering i låsekassen som sluttstykke låser i. Denne låseringen blir montert inni låsekassen, og så blir løpet skrudd inn i låsekassen etterpå.

Rifler som jeg vet bruker en slik løsning er f eks:

Sauer 100, Mauser M18, Heym SR21, Steyr bruker det i sin SBS låsekasse, Surgeon bruker det i sin låsekasse med 60 graders sluttstykke løft, samt en annen produsent av custom REM 700 kasser i Tyskland bruker denne løsningen. Voere også brukt det på en av sine modeller.

Det er altså temmelig utbredt å bruke en slik løsning. Jeg er litt skeptisk (som med alle "nye" ting), og har valgt å holde meg til rifler der sluttstykke låser enten i kassen eller direkte i løpet. Men nå har jeg sett litt på en rifle som har slik en låsering løsning, så jeg trenger å høre hva folk her inne tenker om dette.

Har noen en formening om positive og negative egenskaper ved en slik løsning??

 

Takk for alle svar 😀

Link to comment
Share on other sites

Hei

En av de tankene som slår meg er at materialkvaliteten i kassen ikke trenger å være herdbar i samme grad. Dersom en ikke trenger å seigherde hele kassen for å få låseklakkene i kassen i rett kvalitet. Da kan man lage kassen i aluminium eller et annet stålmaterialet, og bare herde låseringen eller løpsenden der sluttstykket låser. Låsering kan være en billigere måte å gjøre det på en å lage låsing i enden av løpet

Norske våpensmeder bruker jo et lignende system på sauer 202, og har brukt det allerede i mange år. Utskutte 200 str piper blir kappet og dreiet innvendig. Der en setter inn en ny pipe. Jeg har flere piper med dette systemet på. Det er i prinsippet det samme der en bruker låsestykket i enden av pipa om igjen. STR piper i 6,5 er det god tilgang på.

Link to comment
Share on other sites

Er nok av produksjonstekniske årsaker som svehella er inne på. Selve "låseringen" kan produseres på samlebånd i en CNC maskin enten "in house" eller eksternt og så kan våpenprodusenten bare lage kassa i en egen linje. Ringen kan lages av alskens fancy legeringer kanskje bedre egnet for belastningen bolten påfører den enn det ville være rimelig å lage kassa av...kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...