Jump to content

Produksjonsdato Norma krutt ?


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg har noe Norma krutt som jeg ikke husker når jeg kjøpte og lurer på når det er produsert.

 

På klistrelappen står det:

Norma 204  Nr. 0589. EXP. 3478/99

Det er en lang strekkode, samt stemplet med blå skrift 03916

 

Oppe på aluminiumsboksen ved siden av korken står det noen koder også.

UN inne i en sirkel

3A1/Y/200/08

GB/0877

 

Jeg lurer på hvor lang holdbarhet det Norma kruttet har ?

Edited by 223man1
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Krutt har generelt lang holdbarhet så lenge det oppbevares tørt og kjølig i originalemballasjen, og minst mulig eksponert for luft. Hvis kruttet har begynt å dekomponere vil du gjerne se en brunrød gass, nitrogendioksid, komme ut av beholderen. Da bør kruttet kastes. Jeg har oppbevart Norma-krutt i en halvfull originalboks i over 15 år uten å merke endringer.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan Norma merker produksjonstidspunkt, men tror stemplet med blå skrift kan gi denne informasjonen. Hvis kruttet ser o.k. ut men at du likevel er usikker, kan du jo ta noen bilder av boksen og sende til Normas kundeservice: https://www.norma-ammunition.com/sv/om-norma/kontakt/ eller direkte til E-post: norma.support@ruag.com

 

Post gjerne svaret fra Norma i denne tråden, slik at andre også får informasjon om datomerkingen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

 

OK, jeg har sendt mail til Norma, ikke fått noe svar ennå.

 

Jeg mistenker (som du også er inne på) at den blå påtrykte skriften er dato, dvs. dag 039 i 2016

 

På en annen boks med Norma URP som jeg kjøpte for ca. 2 års tid siden står det med blå trykk : 12115

Det kan stemme med dag 121 i 2015.

 

Jeg skal poste svaret fra Norma her om jeg får noe.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...