Jump to content

Pard nattkikkert NV007


Olemann

Recommended Posts

Hei. 

Var noen dager i Sverige på villsvinjakt i helga. Hadde med topp optikk og det var litt måne, men det var allikevel for mørkt. Fikk en gris, men det var i grenseland for mørkt til denne også da de fleste postene var i tett skog. Vi var i følge arrangør omtrent de eneste som hadde vært der uten nattkikkert. 

Dette frister til gjentagelse, og trenger da et kikkertsikte for natten. 

Har Zeiss Victory 3-12x56 som brukes til hjortejakt og ønsker primært ikke å ha ekstra nattkikkert med bytte av sikte etc mellom Norge og Sverige. 

NV007 klikkes på foran siktet, men det står at den kan funke dårligere på dyre sikter pga coating. 

Nattsikte skal kun brukes i Sverige. 

Noen som har erfaringer med dette eller tilsvarende og kan komme med innspill?..

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=18299&mobil=ja

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Det første som utleier gjorde var å be en kompis av han som skulle komme å stikke innom Biltema og ta med ettersøkslykter til oss. Disse hadde bl. Filter med grønt lys. De hadde bare 3 igjen så de jeg jaktet med fikk de. Den ene kompisen fikk en galte på post, fikk beskjed om at en måtte slå på lyset litt over grisen. Da han gjorde det så han bare bakenden på grisen i full fart avgårde. 

Grisen i området var både veldig sky og veldig hissig. 2 stk i området som hadde fått bitt i leggen under drivjakt og nesten omkommet. 

Adferden til grisen hadde endret seg veldig de siste årene, sannsynlig pga jakt, men bestanden minket ikke. 

Enkelte gårdbrukere i området jaktet visst kun på sugger, noe vi ikke syntes så veldig om. 

De kunne også reagere på infrarødt lys som brukes i nattkikkerter, men en hadde da ihvertfall bedre tid. 

Hadde en fantastisk tur til tross for lite utbytte og skal bestille tur tilbake. Må da ha noe mere egnet på børsa. Planen er å dra under hjortejakta neste år også, og for enkelhets skyld må jeg enten ha noe som kan monteres på eksisterende kikkert, alternativt en utbyttbar montasje for 2 kikkerter som f.eks QRW eller lignende på begge kikkerter. Dette kan se ut til å være vanskelig å få til på nattkikkerter. 

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Pulsar sine frontmonterte nattkikkerter på grisejakt i Sverige, men de koster jo litt... Har en F135 som jeg monterer på en zeiss ht 3-12x56. Brukervennlig, flott bilde, lett vekt, god batterikapasitet. Nå har det vel kommet en enda nyere modell:

 

https://www.mtm-skogservice.no/produkt/nattoptikk/pulsar/pulsar-forward-f455

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Har sett på frontmonterte utgaver, men slik kikkerten er montert nå er det bare en mm ned til løpet. Det er derfor ikke plass uten å heve kikkerten x antall mm. 

Har også lest at frontmonterte kan kreve ny innskytning, mens bakmonterte ikke krever dette. 

Det var derfor jeg lurte på NV007 som monteres på motsatt side. Det blir sannsynligvis litt krøll med at kikkerten bygger 15cm lenger bak, men det bør være løsbart med avtagbar kolbekappe eller lignende. 

Postene var stort sett på 30-50m med en som lå på ca 90m. Trenger derfor ikke all verden med rekkevidde, men ønsker å se klart på disse avstandene. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet bare ringene på montasjen min for å komme meg opp noen få mm til å få tilstrekkelig klaring til løpet. De frontmonterte fra Pulsar fra modell F135 og oppover krever (i teorien) ingen egen innskyting (selv om det selvsagt bør kontrolleres). Går dønn likt med og uten på min. Har for øvrig tittet på Pard NV007 i butikken. Ser jo grei ut, men synes personlig at den stikker vel langt ut bakover. Men det blir vel muligens en smakssak ift. skytestilling osv. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. 

Tar sjansen og bestiller en NV007 tror jeg, så får jeg evt selge hvis det blir fiasko. 

Blir brukt ca 3 dager i året tenker jeg. Har også sett på ATN sikte da dette ser ut til å kunne monteres med vanlige ringer og dermed forhåpentligvis kunne bruke hurtigmontasje for 2 kikkerter. Det får evt vurderes etter uttesting. https://www.jaktogfriluft.no/atn-x-sight-4k-3-14x-pro-edition-smart-daynight-hunting-rifle-scope

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei. 

Da har jeg omsider fått og testet NV007. 

Jeg har riktignok ikke avfyrt skudd med den, men det får jeg ta senere. Da en bruker det originale korset så bør det ikke være noe treffpunktforskjell. 

Denne anbefales mest til billige kikkerter med paralellakse justering(eller noe sånt)

den funket bra til min Zeiss V 3-12x56. Dvs at den var klar og fin i området fra ca 3-8,over det ble den veldig grøtete. Mulig det hadde gått å justere litt, men da den i seg selv forstørrer ca 1,5x så er den i praksis klar fra ca 4,5-10x og det er plenty for meg. Den bygger en del bakover så det blir unaturlig anlegg, kommer nok til å forlenge kolben noen cm med hjelp av sånn kappe eller annet ved bruk i Sverige. Litt tungvint å justere IR styrken, men det er heller ikke noe stort problem for meg. Vurderer ekstern lykt uansett da lyset kan skremme grisene ifølge der vi jaktet og en da kan slå på når en er nærmere skuddøyeblikket. Alt i alt er jeg godt fornøyd med kjøpet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive litt om rekkevidden. Prøvesiktet på hjort i lett regnvær på ca 150m og hadde ikke hatt noen problemer med å skyte, opp til 200m antar jeg også at hadde gått helt fint, i klarvær enda lenger. I tåke, kraftig regn eller tett skog er rekkevidden kraftig redusert. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Hei. 
Så ikke spørsmålet før nå..

Jeg brukte siktet i helga på villsvinjakt i Sverige. Fikk 2 griser med det. 
Fungerte veldig bra til mitt bruk, dvs bare ta med hjorterifla og så klikke på enheten når jeg kom fram, Vipps så er det nattbørse.  Adapteret har stått på siden i fjor. 
Bildet synes jeg er veldig bra i forhold til forventningene,IR lyset også. Bruker det på 3006, men har kun skutt 3 skudd med det påmontert, dvs 1 på blink og 2 på gris. 
Det er også noen ulemper. 
Knappene står litt for tett, må trene og være forsiktig for å føle seg frem til rett knapp. Knappene avgir et hørbart klikk ved aktivering, noe som kan skremme viltet. Synsfeltet blir litt lite med dette påmontert, ene grisen var på 10m og da ble det en del pels i bildet. Åtene der vi jaktet står på 25-50m hold og skulle gjerne hatt mindre enn 4,5 ganger forstørrelse. (Kikkerten  min i seg selv forstørrer 3X)

Det at den bygger bakover på siktet var ikke noe stort problem for meg. Ville ikke brukt den på større kaliber enn 3006, 308 er vel maks i manualen. 
Batterilevetid vet jeg egentlig ikke så mye om, men en kan enkelt ha med reservebatteri. 
Jeg har stilt inn kikkerten til at IR lyset kommer på når jeg slår den på og spredning i forhold til skyteavstand. 
Bruker håndkikkert til å speide med og når det kom gris slo jeg bare på siktet med en knapp og var klar til å skyte etter noen sekunders oppstartstid. På knappen bråker heldigvis litt mindre enn de andre knappene. 
Begge grisene visste ikke helt at de var døde etter skuddet. De stakk derfor avgårde inn i tettkrattet. Synes det da var greit å klipse av enheten og gå med vanlig kikkertsikte og hodelykt for å følge blodsporene. (Forresten en spennende opplevelse å være mutters alene i natten og gå og krype igjennom tett kratt for å følge blodspor på dyr som kan angripe. Å finne veien tilbake med grisen etter totalt å ha mistet retningssansen i krattet var også noe utfordrende og ikke minst tungt)
Er godt fornøyd med kjøpet til mitt bruk. 
Dersom tanken er å filme mye, eller bruke kun riflekikkerten til å spotte gjennom er det mulig en blir mindre fornøyd. Filmene blir egentlig ganske bra, men klikking i knapper gjør at det helst bør være litt avstand til det som filmes. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Olemann! Jeg har bestilt et Pard 007S. Det er en ny versjon som bygger halvparten av forrige versjon Pard 007 og bygger ca 4 - 5 cm bak siktet.  Det står maks anbefalte kaliber 308. Ser du har brukt det på en 30-06. Har du demper på den, og er det en halvautomat? Tenker på at det er litt rekyl og kort øyeavstand med Parden bak siktet. (Jeg har fått noen kikkertsmell i panna tidligere pga kort øyeavstand på en Meopta).


Jeg skal i utgangspunktet prøve ut Parden på en 6,5-55 med demper.  Tror det blir bra!

Men jeg skulle gjerne brukt den på villsvinbørsa mi, Browning Bar MK3 30-06 uten demper. Det er derfor jeg ønsker å høre din erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Jeg har brukt den på en dempet 3006 som er forholdsvis tung. Har ikke skutt så mange skudd med den på jakt, men noen få flere på trening. Det har ikke vært noe problemer under trening der en har fokus på anlegg og kontrollerte avtrekk. 
Fikk en kilevink over øyet på et jaktskudd der jeg hadde for dårlig anlegg. Første skuddet satt litt dårlig så jeg stresset litt med andreskuddet som satt bedre. Oppdaget etterpå at jeg hadde fått et lite kutt over øyet, usikker på om det kom på første eller andre skuddet. Gummimansjetten hadde også løsnet i den forbindelse, men den var bare å trykke på plass igjen. 
Pga byggelengden på den jeg har så er kolben alt for kort og dermed må en tenke godt anlegg og rett skyteteknikk, noe som kan glippe i jaktsituasjoner. Øyet må jo helt inntil gummimansjett uansett for å se. Vil tro den nye er litt bedre på dette området. 
308 og 3006 er det lite forskjell i rekyl på, 308 med tung kule og 3006 med lett kule er ganske lik rekylmessig, våpenvekt spiller også inn. 
Jeg ville ikke vært redd for å bruke denne på en 3006 uten demper heller, men da må en ta hensyn til kule og våpenvekt, samt såklart egen evne til å ta rekyl. 
Ville testet den ut på 6,5 en først, med og uten demper, da får du en følelse i forhold til rekylen på 3006.

F.eks 6,5x55 med 156 grs kule og 3006 med 150grs kule med tilsvarende våpen har normalt lite forskjell i følt rekyl. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...