Jump to content

Spørsmål rundt situasjoner på tiur-jakt


haevgen

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg er relativt ny jeger, og denne helgen prøvde jeg og noen kamerater oss på skogsfugl. Vi opplevde noen spennende situasjoner. Det er særlig en rekke situasjoner som jeg har lurt mye på, som jeg tenkte jeg skulle spørre om her.

 

Vi gikk 3 stk jegere manngard bortover i skogen. Etter et lite stykke hører vi og ser en tiur lette (5-10 m fra nærmeste jeger). Kun 1 av oss har skuddmulighet, men bommer tilsynelatende (ingen tegn på treff i skudd-øyeblikket). Vi går så videre i samme retning som vi så den fløy. Kun rundt 150m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (20 m fra nærmeste jeger). Ingen av oss har ordentlig skuddmulighet, men det blir likevel fyrt av noen skudd. Igjen går vi samme retning som vi så den fløy. Kun 50-70 m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (15m fra nærmeste jeger). Denne gangen har 1 av oss skuddmulighet, og fyrer av, men bommer tilsynelatende (ingen tegn på treff i skudd-øyeblikket). Nok en gang (ganske så oppgitte og irriterte over egne prestasjoner, men med håp) går vi samme retning som vi så den fløy. Kun 100m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (30-35 m fra nærmeste jeger). Ingen skudd-mulighet, og ingen avfyrte skudd. Vi prøver å gå samme retning den fløy igjen, uten å se den igjen. Vi prøver å gå litt frem og tilbake i området, for å være sikre på at vi har dekt all terreng rundt der den var sist sett, men ser ingen. Vi går så tilbake til siste sted hvor én av oss avfyrte skudd mot tiuren, og én av oss hører og ser tiur lette og hoppe opp i et tre litt lenger opp i bakken fra skuddstedet. Deretter fly videre til en høyere tretopp, og så fly videre inn i skogen. Ingen skudd-mulighet, og ingen avfyrte skudd.

 

Det ble altså ingen tiur på oss. Vi er veldig irritert over egne prestasjoner, men det var likevel forferdelig spennende - og vi prøver nok igjen ved neste mulighet!

 

Mine spørsmål rundt disse situasjonene:

1. Er det etter alles erfaringer og sannsynlighet muligvis én tiur vi har sett hele veien, eller er det flere?

2. Er det i så fall vanlig oppførsel for tiur?

3. Kan den ha vært skadeskutt, og derfor oppført seg på denne måten?

4. Pleier de vanligvis ikke å fly så langt, når man skremmer dem opp?

 

Ser frem til svar, takk!

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, haevgen said:

Heisann!

 

Jeg er relativt ny jeger, og denne helgen prøvde jeg og noen kamerater oss på skogsfugl. Vi opplevde noen spennende situasjoner. Det er særlig en rekke situasjoner som jeg har lurt mye på, som jeg tenkte jeg skulle spørre om her.

 

Vi gikk 3 stk jegere manngard bortover i skogen. Etter et lite stykke hører vi og ser en tiur lette (5-10 m fra nærmeste jeger). Kun 1 av oss har skuddmulighet, men bommer tilsynelatende (ingen tegn på treff i skudd-øyeblikket). Vi går så videre i samme retning som vi så den fløy. Kun rundt 150m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (20 m fra nærmeste jeger). Ingen av oss har ordentlig skuddmulighet, men det blir likevel fyrt av noen skudd. Igjen går vi samme retning som vi så den fløy. Kun 50-70 m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (15m fra nærmeste jeger). Denne gangen har 1 av oss skuddmulighet, og fyrer av, men bommer tilsynelatende (ingen tegn på treff i skudd-øyeblikket). Nok en gang (ganske så oppgitte og irriterte over egne prestasjoner, men med håp) går vi samme retning som vi så den fløy. Kun 100m borte fra siste plass hører vi og ser tiur lette igjen (30-35 m fra nærmeste jeger). Ingen skudd-mulighet, og ingen avfyrte skudd. Vi prøver å gå samme retning den fløy igjen, uten å se den igjen. Vi prøver å gå litt frem og tilbake i området, for å være sikre på at vi har dekt all terreng rundt der den var sist sett, men ser ingen. Vi går så tilbake til siste sted hvor én av oss avfyrte skudd mot tiuren, og én av oss hører og ser tiur lette og hoppe opp i et tre litt lenger opp i bakken fra skuddstedet. Deretter fly videre til en høyere tretopp, og så fly videre inn i skogen. Ingen skudd-mulighet, og ingen avfyrte skudd.

 

Det ble altså ingen tiur på oss. Vi er veldig irritert over egne prestasjoner, men det var likevel forferdelig spennende - og vi prøver nok igjen ved neste mulighet!

 

Mine spørsmål rundt disse situasjonene:

1. Er det etter alles erfaringer og sannsynlighet muligvis én tiur vi har sett hele veien, eller er det flere?

2. Er det i så fall vanlig oppførsel for tiur?

3. Kan den ha vært skadeskutt, og derfor oppført seg på denne måten?

4. Pleier de vanligvis ikke å fly så langt, når man skremmer dem opp?

 

Ser frem til svar, takk!

 

 

Det skal sies at jeg tror ikke den var særlig gammel denne tiueren. Den (eller alle) så nokså liten ut, for tiur å være. Muligvis en ung en. Tidligere denne helgen så vi en annen tiur, og den var av betydelig størrelse. 

Edited by haevgen
Link to comment
Share on other sites

1. Kan være en eller flere - vanskelig å si (men sansynligvis mer enn en) . Kan også være et kull som er spredd utover forran dere. Blåser det mye kan det være vanskelig å høre fugl som letter på lit avstand, særlig hvis den kaste seg ut fra et tre. Tiur løper også på bakken og den løper fort. 150 meter er ingen avstand for dem. Har fulgt tiur på bakken over 400 meter før den har tatt til vingene.

2. Vil ikke si det er vanlig men ung tiur kan finne på å flytte seg korte avstander. Hører og ser ofte fugl som flakser opp fra bakken og inn i et tre rett i nærheten.

3. Skadet tiur kan forsøke å gjemme seg på bakken eller i trærne. Høres egentlig ikke skadet ut men det er umilig å si sikkert.

Er lett å bomme på tiur. Du har dårlig tid og må ofte skyte fort (samtidig som du må ha full kontroll på jaktkompisser og hunder). En voksen tiur er stor og den ser treg ut - den flyr normalt mye fortere enn du tror. Hvis dere trener på lerduebane så tren på å skyte duene tidlig, ikke vent til dua er på toppen av banen. I tillegg pleier jeg å si at du skal holde godt forran i svingen og så legger du på en meter til. Er ikke ofte jeg hører om noen som bommer forran tiuren...

4. Tiuren kan fly 75 meter eller 1 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...