Jump to content

6x45 - 85grn TSX- noen erfaringer?


morpho79

Recommended Posts

Hei!

Noen nye og uventede muligheter har dukket opp, og jeg skal prøve 85grs TSX fornan N130 i min 6x45 med 1:10 snurr. Mulig det er i grenseland, men kula er såvidt lengre enn 90grs fmj fra sako som har fungert svært godt, så jeg knepper hendene og håper på det beste. Men det er lite data å finne. Fart er naturligvis høyaktuelt, men er det noen som har noen erfaringer her? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle er dette ?  Jeg har en Sako Vixen og der sette magsinlengden noen begrensninger, homogen kule er vel ikke rette for denne i hverfall.

Jeg har brukt 85 Sierra Gameking på rådyr med godt resultat, ikke de mest spektakulære knall og fall, men helt grei effekt.

Farten var 820 med 22,5 N-130

 

Link to comment
Share on other sites

Det er en Vixen, L461. Patronlengden begrenses til litt over 58mm, så jeg presser alt til 58 blank. Disse ble av en eller annen grunn 57.8mm, men det er nå så. Mulig du har en L46? Mener å huske at maks patronlengde er litt kortere der. Var også litt skeptisk, men 85gr tsx er bare marginalt lengre enn 90gr sako, så jeg prøvde, og på 100m var det et meget hyggelig resultat ihvertfall. Ikke antydning til trykktegn, så her er muligens noe å gå på ift fart også.

Herlig kaliber, vurderer en til, til kone og barn 😃

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg enig i. Til rype er 90gr og 800-ish optimalt på alle skytbare hold, men det blir nok litt knapt på større vilt, særlig med homogene kuler. Skal teste litt mer etter elgjakta, men det spørs om 860ms er mulig med n130. Ellers kan jo kanskje cfe223 være noe her også...

Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringer med ned 6x45 i Shultz&Larsen (Legacy), twist=1:8

Har testet kuler fra 58 og tom. 90 grs.

Den eneste kula jeg sliter litt med er Hornady sin "gamle" FMJ, 80gr. Det beste resultatet for denne er ca. 25mm på 100m med H4895 og BL-C(2). Har ikke gitt opp enda. Dette skal liksom være den "ultimate" fugl kula da😃

Det beste med Legacy foruten presisjonen (i mitt løp) er patronlengden, jeg kan lade med COL=60mm på de lengste kulene.

Den eneste jeg må ned i lengde på er Sierra Gameking 85grs og bruker da 57.6mm. Her er det løp og dim. kulehals som setter begrensninger.

Jeg har ikke testet 85grs GMX, fortrekker Sierra GameKing, Hornady InterBond 85grs og gode gamle Nosler Partion SP 85grs til rådyr.

Hastigheten(løp=560mm) ligger på ca 820-830ms. Mitt løp foretrekker da H4895, IMR3031, H335

Skal teste med CFE-223 for å se om jeg får opp litt mer hastighet, men så var det presisjonen da.

 

Til fugl og "varmint" jakt foretrekker jeg  222rem (twist=1:10), og bytter til dette løpet.

Her har jeg testet mange kuler fra 35 og opp til 65grs.

Dette med valg av løp og kaliber styres vel i stor grad av vær og geografi. Derfor er det bra å kunne bruke et system våpen med "enkelt" kaliber bytte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her var jo kommet svar 😊

1. Legacy sikler jeg på selv, ser utrolig flott ut og er vel allerede en moderne klassiker med genialt løpsbyttesystem. Jeg skal ha en slik på et eller annet tidspunkt. 60mm patronlengde er kanon.

2. Har du fått testet cfe223 i dette kaliberet?

3. Har ingen erfaring med kulene du nevner, men er sånn halvveis på leting etter en ny rypekule. Har hatt et par merkelige opplevelser på de siste fuglene, men det kan absolutt være tilfeldigheter.

4. 55gr varmageddon gjør ihvertfall jobben, og vel så det.

5. Har ikke fått testet tsx veldig mye ennå, men 23.x grn n130 produserte den beste samlingen jeg noensinne har skutt i noe våpen. Kan selvsagt være tilfeldigheter det også, må teste mer.

Link to comment
Share on other sites

@morpho79

Nei, Brownells eller rettere Norma som vel er importør klarer ikke å levere.

Men til orre og stor fugl ville jeg brukt Sako 90 grs fmj. Alt innenfor 100-150 meter vil fungere med rene side skudd plassert høyt oppe.

Med hastigheter ca.830ms og god presisjon er det "knall og fall". Men dette er ingen kaliber (pga . hastighets begrensninger for 250-300 meter.

Til toppjakt på noe avstander ville jeg sett på 6XC. Generelt er det er det vel lite utvalg i 6mm gode kuler til fugl.

Norma har vel en 95grs fmj kule som sikkert egner seg bra i 6XC.

Til mindre fugl, som ryper foretrekker jeg Rem222 og da Lapua 55 grs fmj. Problemet med denne er vind og avvik på lengre hold.

Jeg vurderer for tiden sterkt å bytte  til 6XC, nettopp på grunn av alle diss "marginale" egenskapene til 6x45.

Med 6XC har en straks endel flere type kuler i området 95-108 grs å velge i.

Til kortere avstander innenfor 100-180 meter er 6x45, og med den system løsning og presisjon som S&L gir helt suveren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@roan

Skal muligens snakke med Norma på onsdag, så får vi høre. Har ennå en slant igjen, men om det skal spanderes på to kalibre forsvinner det fort. 

Sako sin fmj er det jeg har brukt på rype med veldig gode resultater, med unntak av 2(av ca 50). Kan være tilfeldigheter, men særlig den siste ble jeg egentlig liggende som et spørsmålstegn. Har ladet den rundt 790ms, og presisjonen er bra. Lengste hold har vært 217 skritt, hva nå enn det blir i meter. Om cfe223 gjør det samme i dette kaliberet mtp fart som i 308, så kan det jo tenkes det ikke er riktig så begrenset lenger, men på et eller annet tidspunkt er jo hylsa rett og slett full 😄

 

@flyfisher gi gjerne rapport! Lurer på hvor stor fart du klarer å skremme den kula opp i - om jeg skal bannes litt i kirka så mener jeg den tåler litt mer fart enn en tre ganger så dyr konkurrent som starter på o og slutter på x 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk ikke den presisjonen jeg var ute etter, dessuten er det dumt å forske på ett krutt man kun har en boks av.. H414..

Så nå har jeg kjøpt litt nye kuler; 90 grs Sierra Gameking, Berger 69 grs og Accubond 90 grs.

Her tenkt å prøve N-140, litt treigt, men fyller godt. Ser ladedata for .223 ligger på 24-25 grs med 90 grainere.. forsøker det samme her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 24.10.2019 den 9.42, roan skrev:

@morpho79

Nei, Brownells eller rettere Norma som vel er importør klarer ikke å levere.

Men til orre og stor fugl ville jeg brukt Sako 90 grs fmj. Alt innenfor 100-150 meter vil fungere med rene side skudd plassert høyt oppe.

Med hastigheter ca.830ms og god presisjon er det "knall og fall". Men dette er ingen kaliber (pga . hastighets begrensninger for 250-300 meter.

Til toppjakt på noe avstander ville jeg sett på 6XC. Generelt er det er det vel lite utvalg i 6mm gode kuler til fugl.

Norma har vel en 95grs fmj kule som sikkert egner seg bra i 6XC.

Til mindre fugl, som ryper foretrekker jeg Rem222 og da Lapua 55 grs fmj. Problemet med denne er vind og avvik på lengre hold.

Jeg vurderer for tiden sterkt å bytte  til 6XC, nettopp på grunn av alle diss "marginale" egenskapene til 6x45.

Med 6XC har en straks endel flere type kuler i området 95-108 grs å velge i.

Til kortere avstander innenfor 100-180 meter er 6x45, og med den system løsning og presisjon som S&L gir helt suveren.

Hvorfor 6XC og ikke 243 WIN? Med tanke på tilgangen på ferdigladd. Er det andre fordeler?

Link to comment
Share on other sites

Aller først er det å "pusle" med ladninger en vesentlig sak for meg, jeg bruker stort sett aldri "kjøpe ammo".

243 WIN har ord på seg å være et ganske sært kaliber presisjonsmessig og i tillegg med stor pipeslitasje.

6XC sies å være bedre på begge områder, tiden får vise.

Han nå anskaffet en S&L Classic DL med 560mm løp. Meget fornøyd så langt. Presisjonen med Scenar 105gr og Berger VLD Hunting 105gr er meget bra.

90/95 gr kuler fungerer også meget bra. Tester nå ut 75/87 gr V-MAX.

Med riktig krutt og relativt kort pipe går det også å få til "riktig" hastighet for varierende avstander, tenker da på Tiur jakt. Storfugl er vanskelig å komme nær nok og da er det fint å kunne stole på ammunisjon som dekker lengre avstand og ulike værforhold.

Tiden vil vise hvor stor pipeslitasjen er. Jeg har ingen grunn til å "sprenglade" heller når presisjonen er så bra over ett bredd spekter av hastigheter.

Det jeg savner mest fra tiden med S&L Legacy er vekta, denne løsningen med S&L Classic er jo ingen "lettvekter". Men for meg er stabilitet og presisjon førsteprioritet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Jeg har ladd en del Barnes X Bt og Tsx i 6x45 med 60cm lilja løp. Begge i 85grs.

 

Disse har gitt veldig god presisjon.

Og ladedata fant jeg på en Amerikansk side, som hadde ladetabeller for "alle" kulevekter. 

 

Magasinet i min Sako A1 tillater 58.2 PL. Noe jeg tenker å utbedre noe med ny innkjøpt magboks. 

 

Uansett, Barnes kulene samt Sierra GK har jeg ladd med 26.3grs N530. Det er etter ladeboka voldsomt høyt. Og ladninger over denne begynner å vise trykktegn, ikke så rart. 

 

Barnes kulene ligger på en utgangshastighet fra 900-910 ms. 

Sierra GK 930ms.

 

Til rådyrjakt er jeg kjempe fornøyd med Barnes. Gamle x kulene ga en fantastisk god presisjon, med Tsx noe etter. GK var å presis men jeg fant den å være noe utilregnelig i vilt.

Edited by Cynergy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...