Jump to content

Hvor lenge kan fjøra være spenna?


Emil

Recommended Posts

Leste en test om dette på et forum på andre siden av dammen og det er helt klart at fjæra fortere mister "trykk" om geværet står ladet over lengre tid.

Hvor mye og hvor lenge er umulig å si da jeg ikke kjenner til detaljene i din sak, men med en kronograf så finner man fort ut hvor mye man har "tapt", noe som er et must for å kunne gi et nøyaktig svar i m/sek.

 

Si f.eks at geværet gav 220 m/sek med 16gr kuler når det var nytt, så lader du det og setter det fra deg i si 4 mnd'er, da er du godt under 200 m/sek idag....

 

Som sagt, et meget vanskelig spm å svare nøyaktig på uten å kjenne hastighet før og etter... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest og hørt diverse teorier og meninger om dette oppigjennom årene.

 

noen påstår at fjæra blir slapp av å stå spent.

 

noen påstår at fjæra derimot blir strammere av å stå spent, etter at den først har "satt seg" et stykke.

 

noen påstår at fjæra mister styrke av å bli spent opp og ned gjentatte ganger, altså å skytes med.

 

noen påstår at fjæra blir slapp av å stå uspent over tid.

 

desverre husker jeg ikke kilder til disse påstandene, men det jeg prøver å si er at dette er et omdiskutert tema!

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig evert, men til sjuende og sist så er det ganske logisk at en trykkfjær kan aldri "hente" seg inn igjen på noen måte etter hvert som den mister spenn...og hvertfall ikke med mer belastning.

Har skiftet fjærer på alle luftvåpen jeg har hatt oppigjennom og den jeg har mest erfaring med er en Diana Mod 48/52, i denne har orginalfjærene holdt i alt fra et par tusen skudd til nærmere 10K før de har knekt på et par viklinger, og det er lite tvil om at til flere skudd en fjær går, til kortere blir den...over tid!

 

Som sagt, et umulig spørsmål uten litt flere kjente variabler i regnestykket,

men et direkte svar på trådstarters spm: Så lenge du du måtte ønske, men regn med tapt hastighet over tid! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest og hørt diverse teorier og meninger om dette oppigjennom årene.
Skal forsøke å svare på dette basert på det jeg vet om metall som et materiale.
noen påstår at fjæra blir slapp av å stå spent.
Med mindre metallet er så spent at det er utenfor sin elastiske deformasjonssone (hvor den kan returnere til sin opprinnelige form) så bør ikke dette ha noen innvirkning. Å designe fjæra slik at den gjentatte ganger opererer utenfor denne sonen ville ikke vært lurt da den relativt fort ville blitt ubrukelig.
noen påstår at fjæra derimot blir strammere av å stå spent, etter at den først har "satt seg" et stykke.
Øøøøhm....? Ser ingen mulighet til at dette skulle kunne skje...
noen påstår at fjæra mister styrke av å bli spent opp og ned gjentatte ganger, altså å skytes med.
Dette er derimot sant. Metallet slites selv om det er innenfor det elastiske området, gjentatt bruk vil gjøre den slakkere, men det er jo vanskelig å unngå om man vil bruke den ;)
noen påstår at fjæra blir slapp av å stå uspent over tid.
På samme måte som når den står spent vil dette ikke ha noen innvirkning...

 

Disclaimer: Dette er basert på det jeg husker fra material-kursene jeg tok når jeg studerte, ikke på praktisk erfaring med luftvåpen ;)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, søk litt på tråder på amerikanske våpenforum om hvorvidt det er usunt å ha magasinene sine ladet (altså magasinfjæra trykt helt ned) over lengre tid så vil dere finne mye spekulasjon rundt dette. Ingen tester har derimot vist noe problem, og en kar demonstrerte dette med å finne frem et 1911 magasin som hadde stått ladet i 60 år, skøyt gjennom hele greia uten funksjonsfeil (ingen vitenskapelig test riktignok men det viste poenget hvertfall).

Link to comment
Share on other sites

noen påstår at fjæra derimot blir strammere av å stå spent, etter at den først har "satt seg" et stykke.
Øøøøhm....? Ser ingen mulighet til at dette skulle kunne skje...

 

sakset fra det engelske luftvåpenbladet Airgun world, mars 2001, som svar på spørsmål fra en leser om hvilken skade en fjærbørse tok av å stå spent:

 

"contrary to what many belive abour airgun spring tension, a spring can actually improve by being left compressed - it is metallurgically strengthened, not weakened, by the action of having its component molecules crammed together rather than streched apart."

 

påfulgt av en advarsel om å ikke la våpen stå ladd.

 

om det her refereres til at fjæra blir "sterkere" som i at den gir mer kraft i skuddet, eller om det menes at den tåler mer før den får brudd, fremgår ikke av svaret gitt ibladet.

 

men vi har da metallurger her på forumet som burde kunne gi oss noe fakta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...