Jump to content

Headspace i 22lr?


Recommended Posts

Sitter akkurat og fikkler litt med mine CZ452 (22lr/17hmr). Og jeg har hatt ett lite prosjekt gående med å få så myk sluttstykkegange ved lukking og oppspenning av tennål som mulig. I den forbindelse har jeg pusset både der jeg burde, og muligens litt der jeg ikke burde. :oops:

 

Nå er dette lengesiden det ble gjort, men jeg skal nå omforme rampene på sluttstykke håndtaksdelen.

Og jeg målte litt på hvor mye sluttstykket kunne beveges forrover med lukket bolt, og det er snakk om 0.15mm på min 22lr. På min 17hmr er det snakk om 0.1mm (den er ikke modifisert).

 

Det gikk også opp for meg at hele bolten egenentlig flyter fritt, og tilpasser seg patronen i kammeret.

 

Så kommer spørsmålene:

1: Skal bolten egentlig stå presset mot kammerdelen av løpet?

 

2: Hvor stort er optimalt headspace på 22lr?

 

3: Hvordan måler man headspace?

 

4: Er det en fordel at bolten flyter fritt mot patronen?

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om cz452 nå leon?

 

I såfall kan jeg fortelle deg at den aller enkleste måten å justere headspace, innebærer justering av bolthåndtaksdelen. Og da enten med shims mellom bolt og bolthåndtak, eller ved å legge på materiale og frese over bolthåndtaket til passe mål er oppnådd. Jeg har slipt/polert bort noen stygge grader på denne flata på mitt bolthåndtak, og derfor ønsker jeg å komme frem igjen noen hundredeler, om det er nødvendigt. Tenker jeg kjøper en ny bolthåndtaksdel eller to, så har jeg å leke med (må uansett øke forspenningen av tennåla, slik at den ikke hopper over opphakeren, o sveis med den glede). :D

 

Kan opplyse at med 17hmr bolthåndtaket montert på 22lr bolten, har jeg ca 0.05mm mindre klaring på vandring av bolten (uten hylse i kammeret ja). Med en cci standard, lukker orginal håndtaksdelen normal lett. Og med 17hmr håndtaksdelen (som er helt orginal da den er fin), så lukker den med passe motstand.

 

Og rette lase klakkene? Der er kun en, man retter ikke 1 låseklakk vel?

 

 

P.s Kan man måle rimen på skutte hylser, for å avlese headspace?

Eller er der for lite trykk til at rimen former seg etter headspace?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den kjøper jeg.

 

P.s Hevarmsroten? løpe løpe, sjekke sjekke. Nei har du sett, den hadde jeg helt glemt. :oops: Men de var nå i det minste blanke begge klakkene (puh).

 

Seriøst så vurderer jeg å kjøpe nye bolthåndtak, og sveise blir ikke aktuelt i rettning mot bolten, men mot tennåla (må øke forspenninga med minst 1mm for å ungå mulighet for slamfire (den har alltid hoppet over sear ved hurtig lukking av sluttstykket). Eventuelt legge på en sveis på tennåla i steden for, men siden jeg ønsker å reprofilere vinkelen på oppspenningen. Vill jeg legge en liten sveis i rampen på bolthåndtaket (alt går med forsiktighet og masse kjøling, og alm har delene om alt går ad undas). :wink:

 

Tusen takk for opplysningene leon, om ikke annet så vet jeg litt bedre hva jeg må passe meg for.

 

P.ps Mine cz452er har begge American låsekassen, og mangler derfor løpsskruen. :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for de forskjellige innspillene, mye å tenke på her. Skal sjekke opphakingen med merkefarge før jeg setter igang med mere drastiske løsninger.

 

Har foresten prøvd endel Brno/cz452 sluttstykker, og mange spenner opp etter avtrekk, uten at en må flytte bolten bakover. Eller en må flytte den veldigt lite. På min 22lr må man dra den over 1-1.5mmmm bakover, og det betyr at sluttstykket har makks hastighet nå den slår ned searen (er jo to skråflater mot hverandre, så sear fjøren klarer rett og slett ikke holde searen oppe ved så mye kraft mot seg).

Altså så mye bakover at det er mere enn det låseklakkene drar frem sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Det at man må flytte sluttstykket ørlite bakover for å få avtrekket til å hake opp kan ofte komme av at ekstraksjonskammen i kassa er slitt/hamret fremover av bruk og har ikke nødvendigvis noe direkte med avtrekkermekanismen å gjøre.

 

har opplevd det på en helt ny brno, rett utav esken, så jeg tror det kan komme slik fra fabrikken til tider.

i praksis har det jo lite å si, man skal jo ha patron i når man skyter!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, varierer helt uten hensyn til bruk av våpenet (mange nye som er slik, og det er slik jeg mener de skal være med minimalt til ingen flytting av sluttstykket for ny oppspenning). Mitt har vært ille fra dag en, og har ikke endret seg.

 

Om jeg forsto deg rett, så betyr det at min pipe/kammer står litt langt fremme i forhold til resten av bitene?

 

Litt rart da jeg opplever at det er låseklakkenes spor i forhold til sear, eller tennålas opphakings spor i forhold til sear som ikke helt holder spekken for min del. Samtidigt som tanken om litt overdrevent headspace, da pluttsligt virker mere plausibelt (men siden headspace garantert ikke er så ille, så skjønner jeg ikke det heller helt.

Skal tro hvilke toleranser cz bruker under boring/fresing av kasse, samt under produksjon av sear? Kansje min ligger i max + toleranser hele veien (og med en pirkete eier så blir vel ei fjør til ti høns, men jeg vet hvordan jeg vill ha den).

 

Når det gjelder opphakingen i avtrekket, så er den maks tunet i min salong. Og det gjør at avtrekket blir "slått" fra hverandre av sjokket (men den gjorde det faktisk med orginal avtrekket også, selv om det selvsagt ble værre etter tuning). Er den først oppspent, så må man nok knuse rifla i gulvet for å provosere frem slipp (bump test med fritt fall 30cm er helt ok, det samme er alle konfigurasjoner med sikkring).

 

Bestiller nye hevarmsdel og nyt tennål i dag tenker jeg. Skal man først røre dette, så skader det ikke å la orginaldelene få være i fred (i tilfelle skjora stiller seg sån passe fint til). :wink:

 

Byttet forøvrig tennålsfjær på både 22lr og 17 hmr i går. Litt hardere anslag på 22lr og en del hardere på 17hmr ble resultatet. De nye fjørene var like lange som 22lr fjøra mi, men litt lenger en orginalen på 17hmr. Uansett så skal disse nå være av ypperste kvalitet tennålsfjær på både 22lr og 17 hmr i går. Litt hardere anslag på 22lr og en del hardere på 17hmr ble resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

 

Har nå grovtilpasset en ny hevarmsdel (mye sliping og filing før den var klar).

 

Har også etter testing, satt inn ny tennål. Da jeg føler mest for å la den nye tennålen få slite seg til etter den nye hevarmsdelen.

 

Det ble ganske fort klart at slamfire problematikken som mistenkt var selvforskyldt, for en liten slipe tabbe under justeringen av "slippet" når en skal lukke hevarma. Hadde medført at slipingen hadde sneiet av bittelitt av høyden på tennåls opphaket i oppspent og åpen tilstand. Den lille forskjellen, medførte at tennåla rekker å slå i opphakeren, før sluttstykket begynner å bli bremset opp fremme mot kammeret (virker som om utdragerne bremser farten forover litt). Nå klarer jeg ikke å få slamfire samme hva jeg gjør (forskjellen er vel en to tre tidels mm). I tillegg har denne hevarmsdelen minimums headspace (sluttstykket helt frem), så det blir spennende å teste om stinger går å skyte nå.

 

Tilpassning og utvendig nedsliping (profiliering gjennstår, men jeg vil vente på det neste. Som må bli å skaffe en passe taktisk hevarms bolt, hvor skaffer dere som har gjort slikt disse taktiske hevarm endene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...