Jump to content

Valgets kvaler: Dovrefjell Hunter eller Härkila/Sitka


bug11

Recommended Posts

Hei,

 

Om meg: Postering og driv/snik etter hjortevilt. Meget varmblodig og blir raskt klam, så klær må ha gode luftemuligheter

 

jeg er på utkikk etter en stille bukse for hjortevilt jakt. Har kikket på følgende:

Dovrefjell Hunter Vision Pro - https://www.magasinet.no/klaer/ytterplagg/jaktdresser/dovrefjell-hunter-vision-pro-jaktdress-til-herre

-Her får jeg både jakke og bukse, og etter hva jeg finner er dette et OK sett for å vandre rundt i Nord-Trønderske skoger og hogstfelt. Håper på 5år+ levetid på settet. Her er jeg usikker på om membran puster godt nok

 

Härkila:

Har kikket på Pro Hunter, usikker på om jeg skal gå for Pro Hunter bukse eller Dog Keeper.

Viktig for meg at den er slitesterk og stille. Pro Hunter har forskjellige varianter, og her ønskes tips hvis noen har erfaringer

 

Til Slutt:

Sitka - Her har jeg kun kikket på Nett og da på Cloudburst eller Thunderhead som alternativer.

 

Pris er et lite element, men hvis vi regner levetid over 10år så er jeg villig til å bruke mer på ei god bukse enn på en komplett billigere dress.

Jeg har pt. ei jakke som kan benyttes.

 

Ingen ulempe at buksen ikke er i kammo, da den blir litt mer familietur-vennlig (ser ikke ut som man er klar for krigen). men samtidig er jeg klar over fordeler med å bryte opp konturer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring (jeg er også varmblodig) er at alle såkalte "pustende" jaktdresser med en eller annen ...tex-membran blir for varme og klamme tidlig om høsten hvis du skal bevege deg raskt og mye. Men de er svært gode til posteringsjakt! Jeg har ingen erfaring med de to produktene som TS nevner. Bruker selv en relativt lett og tynn Beaver Lake i fuktig vær tidlig i sesongen (den er ikke helt lydløs), og Norrøna Finnskogen som har lufting i lår/skritt og under armene senere på høsten. For øvrig er favoritten i tørt vær forsvarets uniformvariant i ren bomull. Slitestyrken på alle membranplagg er begrenset, og før eller siden oppstår små rifter i de mest påkjente delene (knær, albuer og skuldre) og vann siver inn. Jeg har også ødelagt bukser ifm. piggtråd og forsering av gjerder.

Link to comment
Share on other sites

Harkila luftingen synes jeg ikke er særlig god, alt for liten åpning på de jeg har prøvd.

Norrøna har veldig god åpning på sine.

 

Bruker bitihorn lightweight eller Finnskogen Hybrid 90% av tiden, ellers bruker jeg en Norrøna Dovre bukse, men den er ikke lydløs. Hvis jeg skulle valgt i dag tror jeg at jeg ville sett veldig nøye på Kvinnherad buksen, den virker som den buksen som treffer best i forhold til overflatemateriale, skall uten for og gode luftemuligheter. Kommer i veldig riktig farge også synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

Harkila luftingen synes jeg ikke er særlig god, alt for liten åpning på de jeg har prøvd.

Norrøna har veldig god åpning på sine.

 

Bruker bitihorn lightweight eller Finnskogen Hybrid 90% av tiden, ellers bruker jeg en Norrøna Dovre bukse, men den er ikke lydløs. Hvis jeg skulle valgt i dag tror jeg at jeg ville sett veldig nøye på Kvinnherad buksen, den virker som den buksen som treffer best i forhold til overflatemateriale, skall uten for og gode luftemuligheter. Kommer i veldig riktig farge også synes jeg.

 

Takker for tips om Kvinnherad buksen.

 

Hvordan er passformen? Jeg har litt mage og store lår etter mye styrketrening (og tilsvarende matinntak), så passer ikke inn i standard 32/32 levis for å si det slik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...