Jump to content

Hastighet på haglepatroner!


Mas-36

Recommended Posts

Nå som blysmuth er lov igjen. Hvilke hastighet bør en haglepatron ha for å være effektiv til jakt? Ser det varierer fra 320 m/s til langt over 400 m/s. Da jeg kjøpte meg hagle svar det året før blyforbudet kom så jeg rakk å jakte et år med bly før jeg gikk over til blyfritt. Nå skal jeg igjen jakte med hagle men er usikker på hvilke hastighet det bær bære, eller spiller det ikke så stor rolle med bly?

Link to comment
Share on other sites

For normale haglehold (0-35) m spiller det nok ingen stor rolle. Det skal vell teoretisk sett være enklere å treffe bevegelige mål med en rask patron, men på de avstandene en hagle stort sett benyttes så er det nok mest en teoretisk fordel. Min erfaring med div høyhastighetspatroner er at det kan være en utfordring å få fin "haggelsetting". Har opplevd en del klumper og hull i svermen med slike patroner. Skal man jakte på avstander over 35 m og opp mot 45-50 vil nok høyere hastigehet være en fordel for "effekten". 

Link to comment
Share on other sites

har samme erfaring med "superspeed" patroner i hagle. høyere hastigher mer klattete/ujevne bilder. hubertus papp og baikal jaktpatroner + olympic lærduepatroner) til rype/due/sjøfuggel gjorde susen før også. vet ikke hastigheten på disse,men funket bra. så kom en periode der 12/76 federal kalkun ammo m 2oz ladning var i skuddet for oss. formidabel effekt på rev/gås /skarv full trangboring og druge hold. dette mener jeg ennå er den optimale ammo på slik jakt,selv om den i teorien er saktegående så har den veldig punch og jevne bilder i svermen. jakter sammen med en som snakker varmt om xxl sin saga 34 heavy. vet ikke hastighet her,men like godt som mine superskudd... billige var dei også. konlusjonen min på jakt er at man  ikke må bruke for grove haggel. ang hastighet/tung,lett ladning har jeg ikke peiling...jeg skifter mening om dette altfor ofte.......:forvirra:

Edited by mp18
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...