Jump to content

Hjelp! Råd om links rifle for storvilt.


Erland93

Recommended Posts

Hei! Har nylig blitt bitt av jakt basillen og nå skal endelig jegerprøven fra 2009 bli brukt! Jeg trenger råd og kunnskap om links rifler. Har spurt en del rundt min egen krets men det er vanskelig å få noe igang når jeg er i overkant interessert og lite erfaring. Jeg ønsker å finne ut hva slags jakt jeg skal fokusere på, så nå fremover vil det gå på rype, rådyr og bukkejakt. Snakket en del med flere om hjortejakten, men der må jeg nesten bli invitert inn og få litt grundig opplæring. 

Jeg er også da links, så utvalget av rifler er ikke alltid like greit å finne. Jeg har lite erfaring med kaliber og opptikk, så alt som er rimelig og bra er jeg for! :)

Ønsker å ha en god første rifle jeg kan stole på vil få jobben godt gjennomført! Ønsker at jakten resulterer til noen gode viltaftener med god mat og herlig tilbehør :)

Link to comment
Share on other sites

Hei 

 

angående kaliber er der vel lurt å velge ett greit standard kaliber. Min første rifle var i 308w, og angret aldri på det. Tilgangen på ammunisjon er enkel og rimelig. I tillegg syns ihvertfal jeg det er ett meget allsidig kaliber, pluss at du kan korte ned pipa en del hvis du ønsker demper. Valg av våpen bestemmes jo litt av budsjett, men både tikka, browning x-bolt og s&l classic/victory  er alle gode våpen som fåes  i links og dukker opp brukt på finn i linksutgaver til greie priser. 

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor men veldig mange lokale jeger og fiskeforeninger tilbyr introduksjonsjakt og opplæringsjakt. Så jeg ville undersøkt om dette finnes der du bor 

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke gjentas for ofte: velg et av de mest "vanlige" kalibrene, 6,5x55, .308W eller .30-06, så er du sikker på å få tak i ammunisjon "overalt" og til en relativt overkommelig pris. Det gjelder særlig treningsammunisjon, og det er den som belaster skytebudsjettet ditt. Og velg en standard boltrifle av kjent merke, så er du i mål. Markedet flommer ikke akkurat over av brukte linksvåpen, men så er ikke etterspørselen all verdens heller. Lykke til! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...