Jump to content

Hvilken hagle skal jeg velge?


Bonesdaily

Recommended Posts

Hei kammeret!

jeg er på utkikk etter min første hagle og har funnet noen kandidater på finn i min prisklasse.

lurte på om dere kunne dele deres erfaring med meg å gjøre valget enklere.

 

Den første er en Browning citori.

har ikke funnet noe modell navn det eneste jeg vet er at den har fast trangboring på 1/2 og 3/4

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=146018338

 

Den andre er en valmet 412.

vet ikke noe mer enn det som står i annonsen.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132743860

 

jeg er i hovedsak ute etter ett "bruksjern" som kan brukes til det meste.

 

all hjelp blir satt stor pris på :)

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

De to der har helt forskjellige stokkmål. Browningen er nok den som passer flest. Har den beste konstruksjonen og ikke minst reservedeler lett tilgjengelig om en tennstift skulle behøves i fremtiden. Er den tatt vare på og du ikke er liten og stubbkjukk, gå for Browningen

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hovdeknuten said:

De to der har helt forskjellige stokkmål. Browningen er nok den som passer flest. Har den beste konstruksjonen og ikke minst reservedeler lett tilgjengelig om en tennstift skulle behøves i fremtiden. Er den tatt vare på og du ikke er liten og stubbkjukk, gå for Browningen

Takk for svar!

De bruker å si at jeg er lang i armene til å være 2 meter. så jeg regner egentlig ikke med å finne noe som passer uten modifikasjoner på stokken.

men er trangboringen noe å gruble over? skal bruke den til småviltjakt i hovedsak og trening på bane.

Link to comment
Share on other sites

Std Browning mål vil passe deg ganske så godt, jeg er 196, og med normale armer så passer std Browning meg meget bra. Om den er fra 1965- 1977 -1990 eller er en 525 i butikken... Hold lop rundt std så går det nok bra. Beretta er litt lavere en Browning, mens Mirouku er enda litt lavere i kolben enn Beretta. Er du 2 m er Browning veien å gå, det er mannehagler. Det er jo ikke lov med bly på bane, men du kan fint skyte svake leirduepatroner i nederste løp med småhagl.På jakt bruker du bly, eller bismuth der det kreves. 1/2 -3/4 er helt topp. Sjekk et par  jaktpatroner på papp før jakta og hold deg til den som gir best dekning på det holdet du forventer og den jakta du skal ut på. Du kan også vurdere fiberforladninger utifra et miljøperspektiv, da du ikke vil få hastighetstap som med et overbora løp med fiber. Om du blir enig med selgeren og du stoler på at han har tatt vare på Browningen og at kammer og løp er feilfri så har du gjort et kupp. Særlig om han dekker frakt:)

Edited by hovdeknuten
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hovdeknuten said:

Std Browning mål vil passe deg ganske så godt, jeg er 196, og med normale armer så passer std Browning meg meget bra. Om den er fra 1965- 1977 -1990 eller er en 525 i butikken... Hold lop rundt std så går det nok bra. Beretta er litt lavere en Browning, mens Mirouku er enda litt lavere i kolben enn Beretta. Er du 2 m er Browning veien å gå, det er mannehagler. Det er jo ikke lov med bly på bane, men du kan fint skyte svake leirduepatroner i nederste løp med småhagl.På jakt bruker du bly, eller bismuth der det kreves. 1/2 -3/4 er helt topp. Sjekk et par  jaktpatroner på papp før jakta og hold deg til den som gir best dekning på det holdet du forventer og den jakta du skal ut på. Du kan også vurdere fiberforladninger utifra et miljøperspektiv, da du ikke vil få hastighetstap som med et overbora løp med fiber. Om du blir enig med selgeren og du stoler på at han har tatt vare på Browningen og at kammer og løp er feilfri så har du gjort et kupp. Særlig om han dekker frakt:)

Må bare takke for hjelpa, kjempe greier! :) Er ikke bare bare for en fersk jeger å sette seg inn i alt av trangboringer og trykktesting.

men jeg føler jeg fikk svar på det jeg lurer på. Alle sier jeg burde kjøpe meg en baikal, men jeg har mer lyst på en hagle jeg er litt stolt over.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Browningen er sikkert et bra kjøp. Jeg vil likevel dele noen synspunkter på haglene du viser til.

Det gis ingen opplysninger om løpslengder eller vekten på noen av de.- Valmeten vet jeg er tung/klumpete og med dårlig balanse (men, mange liker de likevel 😉).

 

Dette er minimum av faktaopplysning og at de også er bygde for "høyre-skyttere. Går ut ifra at du skyter fra høyre aksel.

 

Begge har tykke gummi-bakkapper,..noe jeg selv mener ikke hører hjemme på ei jakthagle. Du vil garantert bli frustrert over tapte skudd på fugler da disse hærsens greiene har huket seg fast i jakke ved litt hurtige anlegg. En bakkappe av gummi - som på begge disse, vanskeligjør også evt  behov for forlengelse eller kapping av kolbe. Du kjøper jo evt usett, så en liten justering av kolbelengde kan være ønskelig eller påkrevet.

 

Jeg selv ville nok IKKE handlet meg hagle uten først å fått sett grundig på og tatt noen anlegg med den. 

 

Ønsker deg uansett lykke til med (det viktige) kjøpet av hagle.

 

Mvh.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, hovdeknuten said:

Håper du hører på meg. Den Browningen kan ikke sammenlignes hverken på kvalitet, stokkmål. Eller skyteegenskaper. Som de alternativene som listes opp her. Er Den tatt vare på, så har du ei hagle for resten av jegerlivet ditt. 

Jeg var detsverre litt treig på avtrekkeren og den gikk til en annen. Da blir det vel å stille opp på skytebana med baikal som alle de andre ferske jegerene i sommer ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er jo jeg litt sær. Men jeg mener at nye jegere også  bør søke på halvautomat. Halvautomater er rimeligere enn OU. Og hvis økonomi betyr noe får man noe bedre enn om man kjøper en kjip OU. Halvautomater er supre som 1 våpen.  Går man etter OU, så må man gå for kvalitet, og de begynner på 20000 ny. Da får man gode stokkmål, gode skyteegenskaper og et driftsikkert våpen. Eller så er man heldig og finner en brukt Browning, Beretta eller en godt holdt SKB til rundt 5000. Halvautoer er bruksjern til sjøfugl gjess ender og dreper til og med tiur og rudge.. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hovdeknuten said:

Her er jo jeg litt sær. Men jeg mener at nye jegere også  bør søke på halvautomat. Halvautomater er rimeligere enn OU. Og hvis økonomi betyr noe får man noe bedre enn om man kjøper en kjip OU. Halvautomater er supre som 1 våpen.  Går man etter OU, så må man gå for kvalitet, og de begynner på 20000 ny. Da får man gode stokkmål, gode skyteegenskaper og et driftsikkert våpen. Eller så er man heldig og finner en brukt Browning, Beretta eller en godt holdt SKB til rundt 5000. Halvautoer er bruksjern til sjøfugl gjess ender og dreper til og med tiur og rudge.. 

Browning A5 er drømme hagla :)  men jeg har nå en lapp på godkjent 12 kal o/u. Jeg prioriterer og komme meg på bane å skyte fortest mulig. arvet en gammel beretta 412 etter farfar men jeg veit ikke nok om den enda. når jeg får tilstrekkelig info om den så har jeg noe å herje med til jeg kan gå til innkjøp av noe som gir litt mer eierglede enn en sliten baikal. 

Link to comment
Share on other sites

OU er skyter man best med, det er nok en påstand de fleste er enig i. Når man er 2m. Så er Browning 525 naturlig å forsøke først. Ev en brukt Citori, 325, 424, eller 525. De har gode stokkmål. Miroku er selvsagt like bra, men de er lavere i kolben. Og ny er de noe overpriset i Norge. Så man likegodt kan kjøpe en Browning. En brukt halvauto er alltid kjekk å ha i skapet. Jeg foretrekker gassdrevne. Beretta 303, Browning B80, Browning Gold, Browning Maxus. Favoritten til tunge ladninger er B80 med stålkasse:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

@Bonesdaily Gå for en pent brukt gammal Beretta O/U. Smart å gå for kaliber 12. Disse kommer gjerne med single trigger. Super kvalitet. De er ikke godkjent for stål, derfor kan de "gå under radaren" for enkelte. Betyr at de gjerne blir oversett = lavere pris for deg. Null problem i dag som du får tak i bly. Go Beretta, Man!

Men så det er sagt: Alle hagler nevnt over er kurante, også Star. Lykke til 😊

Landrø m.fl leverer bakelittskiver, slik at du (med små justeringer) kan forlenge kolben etter behov.

Edited by BC.Airn
La til en setning
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...