Jump to content

Krutt type/vekt til 308 Oryx 165


T3x-308

Recommended Posts

Hei,

 

Ser etter erfaringer med lading av Oryx 165gr. kal 308.

(Har kjøpt 100 av disse, men etter å ha lest endel her inne så er jeg høyst usikker - men nå skal jeg lade disse for jakt på rådyr). Har brukt dagesvis med søk…..

Bruker Norma hylser.

Norma krutt har gode tabeller, og det kan se ut som at 203B eller 202 er deres valg.

Har en boks med N-140 og Tubal 5000 som jeg har brukt på Nosler CC 155 for trening, med suksess :)

 

Spørsmål 1

Er det noen som kan anbefale kruttmengde med N-140 eller Tubal 5000  for Oryx 165 gr, kal 308 ?

Eller bør jeg dra kortet og kjøpe Norma ? I så fall hvorfor ?


Spørsmål 2
Anbefalt kule og krutt til rådyrjakt ?

Egenskaper rifle:

Kaliber: 308 Win.
Løpslengde: 50cm (kappet fra 57 cm)

Lyddemper: Hausken jakt 224
Riflestigning: 11"

 

mvh.

O.C.

Edited by T3x-308
litt mer info
Link to comment
Share on other sites

Ikke svar på spørsmål, men tror ikke oryx er den best egnede kulen til rådyr. 

Min erfaring er at det er en voldelig kule for de litt mindre dyra, med store kjøttødeleggelser som resultat. 

Aldrig skutt rådyr med den, men mye elg. Elgkalv med slaktevekt 60kg skutt i bogen, hele bogen og halve sida på dyret endte som åte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nordlandsninja said:

Ikke svar på spørsmål, men tror ikke oryx er den best egnede kulen til rådyr. 

Min erfaring er at det er en voldelig kule for de litt mindre dyra, med store kjøttødeleggelser som resultat. 

Aldrig skutt rådyr med den, men mye elg. Elgkalv med slaktevekt 60kg skutt i bogen, hele bogen og halve sida på dyret endte som åte. 

Hei, takk for tipset.

Hva bruker du på rådyr ?

Hvordan lader du Oryx'en til Elg ? Skal på hjortejakt neste år.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Nordlandsninja skrev:

Elgkalv med slaktevekt 60kg skutt i bogen, hele bogen og halve sida på dyret endte som åte. 

Da må du ha vært uheldig! Jeg har brukt Oryx 180 grs/11,7 g i .30-06 i alle år, og felt både hjort og rådyr med denne kula. Hastighet ved munning er kronografert til ca. 780 m/s.

Min erfaring er at selv om kula ekspanderer lett holder den meget godt sammen, og gir relativt pene slakt. Men det er klart at om du treffer grovt overarmsbein/skulderkule på kloss hold blir det lett griseri uansett kulevalg. 

Jeg har plukket 3 kuler ut av felt hjort på "normalavstander" 50-90 m, og de hadde restvekt hhv. 11,5 og 2x11,6 gram. På rådyr har jeg naturlig nok ikke funnet igjen noen kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd denne med T5000. Jeg endte på maks rundt 41grs i min børse. Ikke start der da dette var maks i min børse. Farten var på rundt 720ms i min 50cm pipe. Fikk god presisjon på lavere ladninger. Jeg valgte et annet krutt til jaktladningene.

 

Du vil få bedre ytelser fra 203b, og enda bedre ytelser fra t7000 og N550. Med Interbond i samme vekt ligger jeg nå på 770 med t7000 og i underkant av 830 med cfe223. Har ikke prøvd sistnevnte krutt med oryx.

Link to comment
Share on other sites

@T3x-308 jeg jakter ikke rådyr så der har jeg ikke mye og komme med. Ser bare for meg at det kan bli hardt med en sånn kule på et lite dyr. Lader ikke selv så min erfaring er med 180 gr fabrikkladd. Til hjort vil jeg tro det er en kjempekule.

 

@Sølvrev

Vi er 3 stykk på jaktlaget som bruker oryx, 2 stykk i 308 og en i 6,5. Vi har stort sett veldig fine slakt, kula ligger ofte igjen i dyret og vi er lite plaget med splintring. Så klart kan harde bein lage mye gris, men det skjer vell med de fleste kuler. Det vi har erfart er at ikke hver gang, men ofte på små dyr lager den mye blodtrøsk med 308. Har ikke sett samme effekt i 6,5. Ellers er det en kjempekule, la ned en elgku på ca 300 m og den gikk ca 20m før den kolapset. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...