Jump to content

Kikkert til småvilt rifle


Per Vik

Recommended Posts

Hei, trenger ny kikkert til småvilt rifla (17 hmr). Beregnet til bruk hovedsakelig på diverse type fugl. Ønsker kvalitetsoptikk, men så enkelt og lett som mulig.

Noen som har noen formeninger om 8x50 kikkert? Holder denne forstørrelsen?

Link to comment
Share on other sites

@Per Vik Jeg kjøpte ett Zeiss V4 4-16x44 for en 1771 Anshütz i 17 Hornet. Har paralaksejustering fra 45.7m/50 yards+. Har sammenlignet siktet med en Meopta MeoPro 6-18x50 jeg har på en Steyr Scout i .223, og jeg må si jeg liker Zeissen mye bedre. Det er riktignok en liten prisforskjell her dog.
Er ei rein predator rifle og har kun sprengt ett fåtall kråker med den til nå. Meget godt fornøyd, men kunne tenkt meg lys i siktet også i grunn.



@amatør Jeg har likt å tro at det er pga ingen paralaksejustering er nettopp det som gjorde at jeg bomma på ett par ryper i fjor i noe bratt fjell terreng :) Har en K95 i bla.a 22 hornet. Har ett Zeiss Conquest med lys 3-12x50 på denne pipa og er på utkikk etter ny optikk. Av den grunn hadde jeg skrinlagt Swarovski Z3 siktene (selv om de estetisk sett ville vært perfekte). Mye mulig jeg heller burde tilbringe mer tid på skytebanen. 

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

@amatør Takk. Ja det var slik jeg hadde fortått det. Relativt kort hold. Den ene fløy ca 70 meter etter jeg nesten tråkka på den. Den andre var en del nærmere men gjorde ingen måling. Nå vet jeg ikke hvor mye det har å si at PA er låst på 100meter om man tar skudd på 40-70 meter. Det er jo mange faktorer som spiller inn. Spesielt uerfaren skytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...