Jump to content

Smith og Bender PM2 5-20x50 UltraShort MSR Review


Aannerud

Recommended Posts

Fikk plutselig lyst til å gi en liten anmeldelse av ett av de beste kjøpene jeg har gjort! S&B PM2 5-20x50 UltraShort CCW MSR👌 

Jeg brukte god tid da jeg skulle bytte ut en IOR Recon med noe litt hendigere optikk til jakt/lh bruk, de det sto mellom var March 3-24x52, Vortex AMG 6-24x50 og S&B 3/5-20x50 US. De hadde nok alle gjort jobben men jeg klarte ikke velge bort Europeisk optikk, for meg så var det ett sikkert valg ift. Holdbarhet og optisk kvalitet. Jeg var lenge i tenkeboksen på om jeg skulle velge 3-20 eller 5-20, jeg skulle tross alt bruke den til jakt å den årlige rådyr jakta i Skotland  la en solid føring for hva jeg skulle velge, da det er der det jaktest mest intenst med rifla på ryggen, mye gåing og stor variasjon, fra kjappe situasjoner på tett hold til Tofot skyting på druge hold.. Jeg var lenge på 3-20’n for å dekke hele spekteret ,men etter å testet litt og gjort litt research fant jeg ut att jeg syns retiklet ble i grenseland tyndt på laveste forstørring til att jeg fikk noe utbytte av det i praktisk bruk. I tillegg tenkte jeg att jeg ville vinne litt skumrings egenskaper med 4x forstørring fremfor nesten 7x.. Så da falt valget på en 5-20x50 med TierOne tac montasje med pic. Skinne på fremre ring for montering av Rødpunkt sikte, å problemet var løst👍 Nå har jeg ikke noe rødpunkt sikte enda så hvordan det vil fungere i praksis vet jeg ikke, men tanken er ett rødpunkt sikte med pic. Hurtigmontasje som jeg slenger på når det er behov(trange poster, rådyr jakt med hund osv.) Men for å være ærlig  har jeg ikke følt behovet enda.. 

Nå har jeg hatt kikkerten i ett drøyt år å kunne ikke vært mer fornøyd med valget:) Optisk klarer ikke mine øyne finne noe å klage på, den er naturlig nok ikke like god i skumringa som Kahles 624i (som er den jeg har å sammenligne med) men den er ikke værre enn att jeg skyter rev på åta uten måne. Paralaxen er alt annnet enn kilen å jeg har blitt veldig gla i det store rattet.. Noe av det jeg liker aller best er elevasjon tårnet! Det bare oser kvalitet når man tar i det💪 Å klikkene er tydlige selv om det er kort mellom de. Her er det greit og tenke seg godt om før man velger, den kommer nemlig med 3 valg: 17mil singel turn, 27mil double turn og 36mil double turn. jeg skyter sjeldent lengre enn 500m og så å si aldri lengre enn 1200m, så mitt valg ble 27mil versjonen, å angrer ikke på det! Klikkene sitter tett nok på denne.. Men når det er sakt er MTC(Taktile klikkene ved hvert tiende klikk) til god hjelp å det fungerer overraskende bra! MTC tårn var noe jeg egentlig ikke ville ha men har blitt ganske gla etter litt bruk.. Jeg var også veldig skeptisk til hvordan det ville fungere med Custom Label på så lave tårn men det har fungert helt knirkefritt, hvit tape og penn gjør jobben på disse og:) Låsbart elevasjons tårn og lokk over vind tårnet er en trygghet når man bruker kikkerten på jakt, å jeg har med lokk over vind tårnet blitt flinkere til å forlegge for vind isteden for å skru, å jeg syns der fungerer bedre også! Man kan forøverig skru av lokket om man ønsker det å under sitter det ett fullverdi vind ratt.. justerings av zoom’n var i overkant hard i starten men det har gått seg til etter litt bruk. Kikkerten leveres med super solide Tenebraex linse lokk.. Retikkel var også noe jeg funderte mye på, nå har s&b kommer med flere nye siden jeg handlet men p4f og MSR var de to jeg vurderte, MSR hadde jeg fra før og er ett retikkel jeg liker godt, men likte jeg det 3-4k bedre enn p4f..🤔 Når jeg først skulle svi av 30k på optikk, så ja! Da kunne jeg like gjerne ta den helt ut, å jeg har ikke angra;) 

Den er litt sær på montasjer da den er så kort men det finnes en del gode alternativer å velge i..  
- Spuhr sin spesial sadel montasje, men den er veldig høy 
- TierOne sin Short sadel montasje
- TierOne sine Tac Ringer
- Arc M10 (Laveste alternativ)
- Seekins ringer (nest lavest)
TierOne gir mulighet for pic. Skinne på toppen av ringene..  

Alt i alt er dette for meg en fantastisk kikkert og en suveren allrounder! Med mil/mil, låsbare tårn og vekt på 830gr er dette mye kikkert i liten innpakning! Jeg er så fornøyd med denne att jeg rett som det er har lyst til å bytteut Kahlesen min med en lik.. Men nå er jeg ikke akkurat misfornøyd med den heller, så lenge den er i orden, å det har det jo hendt att de ikke er;)

 

7F90A2A1-35BC-4C51-A5B7-A8FF8A414175.jpeg.028e985a2f2b263c597883ef6a5825b7.jpeg

 

208F4D2F-57BB-4BB8-83F7-0AE6F81D3431.jpeg.8ca35a57af341ae28df1d4899a8011d2.jpeg

 

4A7430D9-A0C1-4FD8-9DDE-A092E8D84A8B.jpeg.257a1e1ff59a7986ba5c549cbf021de3.jpeg

 

2821CB22-31B6-4F03-B6F2-247AAD59CA5B.jpeg.691b79c08e3450f3fe4985d879b2ad94.jpeg

 

A15491C0-F7B5-4EF7-9393-4B4ECFDF097A.jpeg.b6f162a066bc2ce94c1046b9f5fe7d31.jpeg

 

5D17EFFC-8359-4C63-9AD8-E676B7D8DDAE.jpeg.a4d364e5cef510bd348df74b61274e98.jpeg

 

6DDF4DD2-2117-4E17-B232-8A922FFA606B.jpeg.6631c515a1f5a5ded136b615b59516f3.jpeg

 

2C146678-5F47-44B0-84BC-52E9917C716B.jpeg.f2620fb5ae42edc6fce8d3766c17991c.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Til noe som skulle bli brukt til jakt, ville jeg nok hatt noe som som gikk lavere enn 5X for bedre FOV mulighet.

Mitt valg hadde helt klart blitt en Kahles K318i MSR Left Windage. Her kan alt stilles med en hånd, så man slipper å flytte trigger fingeren noe som helst. Ergonomien til de nyeste Kahles Kompetition modellene er så nær optimalt man kommer. Har storebror K525i, og i liket med K318i, så har de fikset Chromatic Aberration problemene forrige modellene hadde. Disse kommer til å selge godt, da ergonomien med den geniale plasseringen av parallakse justering, Left Windage,  meget gode klikk tårn og endelig strålende optiske egenskaper er unik!

Parallakse fra 25 meter, og forstørrelse ring med 180 grader vandring som kan avleses uten å løfte hodet. Som design Ingeniør selv, så er hver minste detalj gjort bra her.

 

 

https://www.kahles.at/en/competition/products/riflescopes/?tx_kahlesproducts_riflescopes[riflescope]=8&tx_kahlesproducts_riflescopes[action]=show&tx_kahlesproducts_riflescopes[controller]=Riflescope&cHash=09c6780db22a82a3b151d419c210290e

 

KAHLES_K318i_LSW_Mil.png

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Kahlesen er ikke dum å det kunne nok kanskje blitt den om den var på markedet når jeg bestillte s&b! Tafsa litt på denne på Camp Villmark, knall fin kikkert!

 

Når det kommer til hvilken side man har vind rattet og hvilken hånd man stiller med blir dette individuelle preferanser, dette med alltid avtreks finger på avtrekker er jo ett militært fenomen, å der ser jeg jo hensikten. Personelig liker jeg å alltid ha venstre hånd på baksekken for å holde meg på målet å syns dette er spesielt hensiktsmessig når man ligger å sikter på ett dyr langt unna i uoversiktlig terreng, det kan fort forsvinne om man mister det av synet. Left Windage kunne jeg sikkert blidt vandt med, men måtte isåfall ha det på alt av kikkerter ellers hadde det bare blitt surr for hode mitt:p Å da sitter man igjen med ett ganske snevert utvalg å kostbart kan det også bli.. Stille med en hånd gjør jeg uansett da jeg forlegger for vind så da blir det ett ikke problem;) 

 

Jeg grubla som nevnt mye på dette med 3-20 eller 5-20 mye pga. FOV som jeg er helt enig i er viktig, å FOV til en rødpunkt er ganske uslåelig! Jeg gikk derfor for den løsningen  for å vinne litt skumringsegenskaper.. Om FOV er viktig har s&b 3-20 US nesten 4m mer FOV på laveste forstørring enn 318i btw. Og 0.1m mer på høyeste til tross for 20x kontra 18x, så man skal ikke veldig mye over 5x før også 5-20’n drar forbi Kahlesen i FOV (på papiret vaffal;) 

 

 

Aannerud

 

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Det å ha widage justeringen på venstre side er tenkt brukt sammen med en halv auto rifle der en ved valg av windage justering på venstre side, faktisk kan ha fingeren på avtrekkeren hele tiden.. på en bolt rifle der en må bruke høyre hånd til å manipulere bolten, så er det å i tillegg måtte flytte venstre hånd fra baksekken for å justere for vind en unødvendig og ekstra bevegelse.. vinden justerer en da samtidig med at en skal ta ladegrep..

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er dette en preferanse sak... Det er rimelig stor forskjell på å justere klikk på tårnet enn fra det å ta et ladegrep (som gjøres svært ofte). Min egen preferanse som er innarbeidet, er at høye lanke brukes til avtrekk og ladegrep og kun det. Venstre lanke brukes til elevation, Windage og parallakse...  alt som har noe med tårnet å gjøre. Hvilestilling venstre er på baksekken. For meg er dette logisk og følger KISS. For andre så er det sikkert annerledes. Smaken er som baken... 

 

Kahles begynner å spise markedsandeler på konkurranse gjengen i US. Få år siden var det ingen som brukte de, nå er de oppe på 22% og stigende. Tipper K525 kommer til å spise ytterligere...

 

https://precisionrifleblog.com/2018/12/21/best-scope/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...