Jump to content

Barnes 120grs TTSX 6,5x55 og VV N560


hunter boy

Recommended Posts

Flere her inne som har testet denne kombinasjonen?

 

Har gjort en ladestige etter ladetabell fra Vihtavuori reloading data, med en stige fra 47,5grs opp til 49grs. (50,2 er maks fra VV nettside)

 

Jeg synes hastighetene var noe friske og ønsker å forhøre meg litt rundt om flere har testet samme oppsett. Burde jeg justere noe på ladningen..? Opplever ingen trykktegn ut fra våpen eller hylser. Har ikke mulighet til måling av trykkring.

 

Omtrent «ny» ubrukt original Carl Gustav 1900, 60 cm pipe.

Hylse - Norma

Hetter - Remington 9 1/2 mag

COAL - 75

Temp +7 grader

 

47,5grs - 837/846 m/s

48 - 882/882

48,5 - 896/883

49 - 904/909

 

Må si jeg ble litt skeptisk til att det hopper 40 m/s fra 47,5 til 48? Men stiger jevnt og fint fra der og ut. Hva tenker dere om resultatet i CG’n

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det er friske hastigheter, men kronografen (Labradaren) gir meg pålitelige hastigheter med alt som er testet av kaliber og kuler ellers. 

 

Enten så gir dette høye hastigheter, ellers så er Labradaren feil. Å jeg synes jeg kan utelate siste da den har vært «spot on» ved tidligere bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville antatt at labradaren ikke er feil. Samsvaret med ladetabellen er vel heller ikke så galt, at «fornuftig max» varierer med +/-  et par grs mellom ulike våpen regner jeg stort sett med. 

Jeg ville presisjonstestet den 48 grs ladningen, den gjør vel ellers det den skal? 

En slags indirekte trykktest, er ellers å lade om samme hylse med aktuell ladning f.eks 5 ganger, for å se om hettelomma blir løs.

Mine tanker, bare. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

På 3.5.2019 den 12.32, matsb skrev:

Tenker at det der er umulig i 60cm pipe med de ladningene

 

Det der er ikke umulig med 120gr kule og 60 cm løp i 6,5x55 nei. Overhodet ikke. Synes det ser ganske så normalt ut. Mulig du er på grensa på 48,5-49 gr. det kan noen med quickload fortelle deg om du spør de pent :)

 

Jeg lader samme kule med  46gr N160 og får 825 m/s fra ei 56cm pipe. Dette er ikke noe maxladning heller..så at du får gode hastigheter med N560 er ikke overraskende.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...