Jump to content

6,5x55 stigning til langhold, banemauser og div


sjorgen

Recommended Posts

Bare å begynne med en beklagelse - dette blir rotete. 

Kjøpte meg en grisebillig 308 banemauser for å lage meg en billig langholdsrigg (snakker brukbar kikkert på nesten original rifle bortsett fra nytt avtrekk; lakkering av stokk, mekking av magasin osv, uten at sistnevnte påvirker langholdet, mind you), men etter å ha lest en del finner jeg ut at 6,5x55 i manges øyne er et langt bedre valg enn 308 til lange/halvlange hold (begrenser seg selvsagt litt sjøl ifht budsjettet mitt osv, men..). Tenkte ikke jeg skulle lage en 308 vs 6.5-diskusjon, men et av argumentene i tillegg til at 6.5 er et bedre kaliber for langhold var at det er lettere å få tak i 6.5 fabrikkammo som går godt uten at det koster en MILLION for smellen, og man slipper å lade sjøl. Skyter ikke nok til at jeg gidder å lade. Nå har jeg mulighet til å få labbene i nok en grisebillig banemauser som er skutt lite med, denne gang  i 6.5. Så kanskje jeg bare skulle bytte ut 308-en?

En gammal banemauser er jo ikke akkurat drømmevalget for 1km +, det vet jeg jo, spesielt om stigninga ikke egner seg til det, så hva tenker folket om saken? Er dette totalt dødfødt? Grunnen til at jeg nevner stigning i overskrift er btw at en del ser ut til å anbefale 1/8 til 6.5, mens mævvsærn visst har 1/12, var det det mon tro, har rota vekk sida jeg leste på..

Nuhvel, hører gjerne tanker og slikt. Har sett en del prosjekter rundt om der de strekker div mausere ut til 5-600 meter, jeg tenker meg altså til 1km+ på billigst mulig måte. Trenger ikke være pent.. :P

Link to comment
Share on other sites

Banemauserne i 6.5x55 fungerer utmerket til langholdsskyting. Stigningen er 1:210mm iht sikre kilder, og det er nok til alt. Jeg kan også bekrefte at riflene fungerer utmerket til det du beskriver i praksis. Løp og kjøp.

Det er forøvrig ingen rifler i 6.5x55 som har 1:12" (305mm) riflestigning, det vil ikke gi presisjon (uansett hold) med noen av de vanlige kulene.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ah, 1:210mm blir noe ganske annet, ja. Da blir det prosjekt læll. Har du skutt langt med sånne sjøl, M67?

@ Snoppy - Ja vet vel egentlig det, men leste på sida her at feks Norma Golden Target går godt ut til kilometer'n+ uten at det blir SINNSYKT dyrt. Skal jo skyte en del av de for å forsvare noen tusen i ladingsinvestering (selv om det nok blir lading etter hvert, ja, det er visst en basill det der - men da vil jeg gjerne lade i kaliberet jeg ønsker å skyte med, selv om 308 vel er artig det og..)

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg. Jeg har skutt 1km med Mauser i original stand slik Keiser Wilhelm delte dem ut, slik Hitler delte dem ut, og slik HV bygde dem om - de var dog ikke i 6.5x55. 

Jeg bygde "langholdsrifle" av en M67 på begynnelsen av 90-tallet, DFS skytinga ble overtatt av Sauerene, og denne var ikke konkurransedyktig, så den ble langholdsrifle. Akkurat like stygg som din kommer til å bli ;)  Men skjøt gjorde den. Ei av utfordringene er kikkertmontasje - og jeg laga mine egne baser, med fil - for å få tilt til å skyte langt, siden kikkertene på den tida ikke hadde nok klikk - iallfall ikke de kikkertene jeg hadde kjennskap til, som var de de hadde i butikkene... Internett var vel oppfunnet, men det var ikke akkurat mye langholds-stash på det. Selv om det var diskussjonssider allerede helt i begynnelsen.

Hvor fornuftig det er å bygge om en slik til LH rifle i dag, hvor markedet bugner av ferdige rifler skal jeg ikke gi meg inn på. Magasinet på M67ene er forresten utmerket, det er ingen grunn til å mekke på det. Ikke skjønner jeg hva du skal med nytt avtrekk heller, det Kongsberg avtrekket som sitter på de fleste M67er er bedre enn det aller meste en får under 3000,- i dag.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ah, ok. Høres jo helt konge ut det der. Kreds for å lage egne baser. Du har ikke bilder av det? 

Hadde vel vært mer vett i å kjøpe ei god og ferdig bøsje ja, men jeg koser meg veldig med å mekke og slikt.. Er også et budsjett-spørsmål, har lyst til å se hva som går an med så lite penger som overhode mulig. Kikkerten er vel det dyreste, den fikk jeg på tilbud til 4900 kr.. :P

Avtrekket på 308-en var byttet da jeg kjøpte den, usikker på hvorfor. Har ingen planer om å bytte på den nye. Ang magasinet, det er vel bare for look-en, trenger egentlig ikke gjøres noe med. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat
  • Ing Ragnar Hansen i Vestfossen lager pic-skinner spesielt for M67 som passer på den utfreste diopterprofilen bak på kassa

Det er en god plan. Jeg filte til det der for hånd, ikke uoverkommelig, men ikke enklere enn at det gikk litt "Stålplast" i den endelige tilpasningen... Hansen får det nok en del finere.

 

At 1000m så har all ammunisjon jeg har prøvd på 1000m i 6.5x55 vært fullt tilfredsstillende til å treffe realistiske mål. Det gjelder Lapua 139gr Scenar, Lapua 123gr Scenar "Felt", Norma 130gr DL, Norma 130gr DL "Felt". Dette er i løp med stigning 1:8, 1:8.25, og 1:8.66

 

I 308Win er riflestigningen normalt 1:12", og det virker med all vanlig ammunisjon som er i salg. Av fabrikkammo i 308 på 1000m, så har jeg ikke skutt på langt nær så mye som med 6.5x55, men har prøvd NM60 "NATO", og Remington/ UMC 150gr. De er ikke så ille som man skulle tro - men presisjonsskyting vil det være feil å kalle det. Forsvarets "skarpskytterammo", er noe bedre, og den er helt OK på 800m, men kan ikke sammenlignes med hjemmeladd, og på 1000m er den i beste fall tvilsom. Hjemmeladd 155gr Scenar går knallbra på 1000m, og det samme gjør Lapuas 155gr fabrikkpatron. Lapuas 167gr Scenar fabrikkpatron er også OK.  Det beste jeg har fått til med 308Win på 1km er med Lapua 175gr Scenar L kuler, hjemmeladd til det hinsidige, og skutt i Palmahylser fra en 200STR (med 1:12" stigning). Da er en på "alle" skuddene på en 40x40cm gong.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...