Jump to content

6,5x55. Sirkulært spor i mantelen. Betydning?


Skjøttarstuggun

Recommended Posts

Jeg er relativt ny lader av 6,5x55. Hittil har jeg ladet 9,4 g SMK og 7,0 g Lapua scenar. Kuleisetterdia (Lyman) setter et sirkulært merke i mantelen. Tydelig synlig, men knapt følbart. 1. Har dette noen betydning for presisjon ved skyting på 100 - 300 meter?  Hvis ja, 2. Hva kan/må jeg gjøre for å unngå dette?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags sizedie har du? Og bruker du ekspanderknappen (dersom det ikke er Lee)? Jeg bruker mandreller i ulike størrelser (kommer i 0.001" inkrementer) da får en akkurat det holdet en vil ha. Kanten kan gjøres mindre skarp, den enkleste måten er å sette ei kule i drillen, og ha polerpasta på den, og kjøre den i i kuleisetteren litt, eller mye. Eller slipepasta, det må du se hva som trengs. Jeg har gjort dette noen ganger på andres dier - aldri på mine egne ;)

Ei anna løsning er å bytte kuler. Jeg drev og komprimerte krutt en stund, og med 9g Scenar så jeg ingen merker. Når jeg bytta til 136gr Scenar L lagde jeg et dypt spor rundt kula - fikk topp presisjon allikevel men det så dumt ut. Jeg bytta bushing i halspressedia, og mandrell etterpå.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kan prøve å polere litt

Mener det var Autosol eller JB eller noe sånt jeg brukte. Merkene ble borte som dugg for sola. Men der jeg komprimerte krutt bulket jeg jo selve mantelen, og da nytter ikke polering, da må halsene bli rommere, eller du kan prøve å smøre kulene med f.eks. grafittpulver før du setter dem i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, Skjøttarstuggun said:

sirkulært merke i mantelen

Hatt samme "problem" som deg med samme Lyman Die sett (de lux tror jeg det heter?). Jeg ladet noen hundre patroner før jeg gadd å gjøre noe med det. Påvirket ikke presisjonen for meg, men som du nevner: estetisk litt irriterende. Pusset litt med stålull inne i dia hvor jeg følte det var antydninger til grader og siden har det ikke vært noe merker å se på kulene. NCC 123gr for øvrig som jeg brukte (bruker). Lite tidkrevende jobb, og rundet ca 5000 NCC 123gr med det die settet uten mer heft. Bruker mest Lee Collet nå for tiden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og det var Kulesetterdia som laget merker i mantelen på kula, ca midt på. Sizer dia og Neck size dia med eller uten ekspanderknapp var ikke problemet. Tror du kan ta en kjapp puss innvendig på Kuleisetterdia så blir det bare velstand :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...