Jump to content

Baikal frå syttitalet.


Kvernhuselva

Recommended Posts

Byrjar tråden med ein haug med bileter.

Dette er ei hagle med lång historie. Eigd og brukt av mange. Kolben et limt etter att den knakk i to, då den blei brokt til å slå ihjel ein skadeskåten rev. eingång på åttitalet.

No har eg overtatt den.

 

Eg har høyrt att ein skal være varsom med og skyte stålhagl i gamle hagler. 

Denne har forsåvidt skutt eindel stålhagl, og er framleis fin. 

 

Eg har ikkje tenkt og gjære så mykkje med hagla. Men eg må olje kolben på ho, og ha på ei nye kolpekåpe. Då den gamle er hard som stål, og eg tykkjer at ho sparkar særdeles friskt.

 

Kva olje skal eg bruke, og kvar handlar eg kolbekåpe? 

 

Dersom einkvann har kunnskap om denne sorten børse, så del det gjerne. 😊

20190216_144216.jpg

20190216_144149.jpg

20190216_144036.jpg

20190216_144028.jpg

20190216_144106.jpg

20190216_144141.jpg

20190216_144045.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sjarmerende gammelt bruksvåpen!

Jeg er ikke stokkoljeekspert, men så har jeg ingen våpen med praktstokk. Jeg bruker like deler kokt linolje, terpentin og «kinesisk treolje»; den siste ingrediensen kan droppes. Mange tynne lag er tingen. Inni pipa kan du jo pusse med Ed’s red (like deler aceton, white spirit, lampeolje og automatgirolje- evt en dæsj lanolin).

En rekylkappe vil være et fint løft for den hagla. Du kan kjøpe en «oversize» og slipe ned selv, eller få børsemakeren til å gjøre det (men det koster jo litt). På min Baikal tok jeg en bit liggeunderlag, skar til og la under den eksisterende kappa. Det ble stygt, gratis og funksjonelt.

Stål ville jeg vært forsiktig med. Leirduepatroner i max halv choke går antagelig bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liggeunderlag høyres lurt. For meg er einaste grunnen til og olje stokken, att den ikkje skal syge vatn. Vil ikkje ha nokon blank stokk. Så kokt linolje er vell fort eit bra tips. 

 

Det blir nok aldri aktuelt og bruke stålhagl til anna enn leirduer for min del.

 

Eg veit ikkje ka trångbåring som er på børsa. Korleis finn eg det ut? 

Link to comment
Share on other sites

Det der er skikkelig hagle! Har en lik selv, dog med en noe mindre dramatisk historie. Kom over et svært pent brukt eksemplar for et par år siden, klarte ikke la den bli liggende igjen.

 

Modellen heter IZH-54 transkribert fra kyrillisk, se under baskylen. Som navnet antyder kom den i produksjon i 1954 på våpenfabrikken Izhmezh i byen Izhevsk. Den er i stor grad basert på Sauer (modell 8 ?), og visstnok lagd med utstyr tatt med  som krigsbytte fra Tyskland. 

 

Den ble offisielt ikke produsert for eksport før 1962, og ble produsert til 1968. Så hagla de er nok fra 60- og ikke 70-tallet.

 

Når det gjelder trangboring har jeg forstått at den ble lagd med full og halv trangboring. Halv i det høyre løpet. Jeg har prøvd noen skudd på papp, og inntrykket er at den skyter enda tettere svermer enn det trangboringa skulle tilsi. Mulig papphylser vil åpne svermen noe mer.

 

Har tatt sjansen på å skyte leirdueammo i stål i min. Har vel skutt cirka 100 stykker i det åpneste løpet uten noen tegn til skader på børsa. Men vil vel ikke anbefale noe kraftigere enn det.

 

Av olje har jeg brukt det jeg har for hånda. Schaftol på treverket og Ballistol på stålet. 

 

Hagla passer meg ganske bra, treffer faktisk bedre på banen med denne enn med min italienske O/U.

 

 

 

 

Edited by Lupi Collis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Kvernhuselva skrev:

...veit ikkje ka trångbåring som er på børsa. Korleis finn eg det ut? 

På undersiden av løpene, i kammerenden er det på sovjetiske hagler typisk stemplet hva som er løpsdiameter ved kammeret og ved munningen i mm. Det kan for eksempel se slik ut: "18,5/18,0". Jeg aner ikke hvordan det regnes om til normale "brøk-choker", men det skulle ikke forundre meg om noen haglenerder her inne kan hjelpe deg med det. Det vanligste på disse haglene var visstnok 1/2 choke på høyre og 1/1 på venstre løp: 

https://www.ohotniki.ru/weapon/smoothbore/article/2018/01/09/650108-gorizontalka-izh54.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 16.2.2019 den 21.17, Lupi Collis skrev:

Modellen heter IZH-54 transkribert fra kyrillisk, se under baskylen. Som navnet antyder kom den i produksjon i 1954 på våpenfabrikken Izhmezh i byen Izhevsk. Den er i stor grad basert på Sauer (modell 8 ?), og visstnok lagd med utstyr tatt med  som krigsbytte fra Tyskland. 

 

Såg seinast i går på ein gamald Sauer. Og den er prikk lik på Baikalen min. Einaste forskjelen var graveringa og forma på kolben. Kolben på Saueren er noko smekrare, og med kinnstøtte. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...