Jump to content

speking av hare


v-max

Recommended Posts

er det noen her som har speket hare før?tenker da på tips til framgangsmåte,og salte/tørketid......

 

har 4 harer i frysern,som aldri blir spist(blir aldri satt av tid til å lage :oops: )....dem er fra i fjor,også tenkte jeg at jeg kunne like gjerne hatt dem til snacks vedsiden av ei go nordlanspils en lørdagskveld.....

Link to comment
Share on other sites

Har aldri speket hare, men har laget gravet hare med stor suksess.

 

Tror låra er mest aktell for produksjon av spekemat. Grav gjerne ryggen.

 

Jeg vill ha gjort det slik:

Begrav lårene et par døgn i grovsalt. Etter salting, skyller du låra lett og dekker de med rent kaldt vann i et døgn. Deretter kan du henge de i noen uker til speking. Heng de kjølig og tørt. Følg med på prosessen slik at de ikke tørker for mye. Anbefaler frysing hvis du ikke vil spise de med en gang de er ferdig speket

 

Anbefaler Helge Hagen sin bok "Røyk og rak, tørk og grav", her er masse inspirasjon, samt grunnoppskrifter på de fleste konserveringsmetoder

Link to comment
Share on other sites

Min oppskrift på speket harekjøtt er følgende:(jeg bruker lår og oppdelt kjøtt )

Harekjøttet gnies inn med hvit pepper+timian . Legges på saltseng (sjøsalt ) , strø over sukker så det dekker bitene.

Ha så på salt 2cm over kjøttet. La det ligge i 4 timer ! Børst av kjøttet og legg det i et kopphanklede el et lignede klede.

Spiselig etter en 3-4 døgn !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...