Jump to content

Fersk pistolskytter.


Newboy

Recommended Posts

Hei. Fersk pistolskytter som akkurat har sendt inn min første våpensøknad. Er veldig interessert i råd og tips om valg av våpen. Har søkt om 9mm og 22, men det er 22 som gir meg mest hodebry. Skal eg gå for en vanlig nybegynner pistol som Ruger Mark 4 eller ein Buckmark, eller gå rett på ein Pardini SP? Gode velbegrunna svar mottas med takk. 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen! 😃 

Først og fremst er det som vanlig økonomien som kan begrense. 

Om ikke dette er et problem, så vil jeg anbefale deg å prøve ulike klubbvåpen samt andre skytteres våpen. Ikke sikkert våre anbefalinger "treffer" dine behov.

 

De ulike .22 våpnenes egenpresisjon er marginalt ulike, dvs like gode omtrent. Det er din preferanse til grep og følelse rundt våpenet som egentlig avgjør. En Ruger i en-eller-annen mk utgave kan du gjøre lite feil med.

Vær obs om du vil skyte felt ( som jeg antar du vil ) så bør våpenet ha et magasin som rommer minst 6 patroner. Noen er rene banevåpen som kun rommer 5 patroner.

 

Lykke til med valget, hilsen Ruger mk3-skytter i klasse A 👍

Link to comment
Share on other sites

@NewboyFor all del: prøv forskjellige pistoler. Og så....og så kjøper du den dyreste du liker og treffer med.

Ruger er fin pistol, men kanskje du kan tenke litt på en brukt match? Joda, er ikke like tøff, men du lærer deg skyting vel så kjapt med en pistol med "hanskegrep" - tro meg.

Jeg vil anbefale deg å legge i så mye cash du kan!

Link to comment
Share on other sites

Ligger ute på finn.no ein Pardini SP22e som eg har sikla litt på. Mykje pga av elektronisk avtrekk = mengdetrening tørravtrekk. Men tenker også at ved å kjøpe ein f.eks Ruger og eit "hanskegrep", får eg kjøpe meir ammunisjon =morro mengdetrening for samme pengane. Synest no Pardinien ser "tøffare" ut en ein Ruger, by the way..... 🙂 Ligg ute på finn ein Ruger Mark 4 med eit Volquartsen grep også. Blir ikkje det nesten "hanskegrep"? 

Link to comment
Share on other sites

Ruger lager gode våpen. Og hvert til sitt bruk. Men om du stasher opp en MK4 aldri så mye, så blir det aldri fullgodt matchvåpen. Har noe med oppbygging av rene matchvåpen; balanse, avtrekk, sikter, skjefter.

Du nevner jo selv et godt alternativ. Prøv både "konkurransegutta" og "hobbyskytterne" sine våpen. Så får du ta bet valg - alt etter hva du ønsker å skyte, hvilket aktivitetsnivå du ser for deg.

Og ikke aller minst: Hvilke ambisjoner du har. Men som en tommelregel treffer du nok bedre med rene matchpistoler.

Det viser seg ofte at det er lurt å starte med en kvalitets .22 matchpistol, blir liksom litt enklere å lære avtrekksteknikk, blant annet. Men ditt valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...