Jump to content

Selektere/rette opp ujevn 17hmr ammunisjon


Keino

Recommended Posts

Hei! Som nevnt i 17hmr tråden, https://www.kammeret.no/topic/65091-17-hmr-tråden/, sliter jeg med å få fmj og gamepoint ammoen til å gå presist i cz455-en min. Har pusset børsa grundig med mantelfjerner++, men samlingene uteble. Får grupper som ligger runt 5cm på 100m når det er vindstille. Under tilsvarende forhold gir 17gr v-max 25mm samlinger. 

Kronograferte noen ammo bokser og fant ut at 20grain gamepoint og fmj fra cci har utrolige variasjoner i farten. Ser på 8 skudd serien med fmj at hastigheten varierte fra 642m/s til 734ms, 92m/s forskjell. 

V-maxen til cci var jevnere, varierte fra 759m/s til 785m/s.

Hadde fin samling med fmj ammoen jeg kjøpte med børsa i 2011(tror jeg det var). Det er den ammoen som ble kjøpt etter ammotørken som sliter.

Så til spørsmålet. Hva kan jeg gjøre med dette og hva er mest sannsynlig feil med patronen?

Har tenkt på et par alternativer. 

1.

Har hørt at noen driver og sortere billig 22lr ammo på vekt og randtykkelse. Noen som har prøvd og har gode tips til prosessen? Har ikke en brukbar vekt for hånden, bruker rcbs 5-05 og chargemaster når jeg lader, så bestilte meg en liten lyman 1500 digital vekt til denne jobben.

2. 

Plukke patronene fra hverandre og veie inn krutt, eventuelt bytte det. Sortere kuler hvis det viser seg at de er ujevne. Så er det spørs om det i det hele tatt er mulig å demontere patronen uten å deformere komponentene.

 

Har 2000 av disse upresise riskorna.....

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...