Jump to content

Slippe hunden på rådyrjakt, hvor tidlig på Morgningen.


Trasop

Recommended Posts

Hei, jeg jakter med en ung Beagle på 17 måneder. Han har hatt flere loser og det er skutt ett dyr for ham. I jaktlaget diskuterer vi nå om vi bør være oppe og på post tidligere enn vi har vært hittil. Vi har pleid å møtes halv ni i terrenget og vært på post ca kl. 9.00 og jeg har da slipt hunden rett over 9. Er det imidlertid bedre å være tidligere ute? noen som har erfaring i forhold til dette? MVh Karl  

Link to comment
Share on other sites

  • Trasop changed the title to Slippe hunden på rådyrjakt, hvor tidlig på Morgningen.

Hvis hunden jager greit og søker greit, er det ingen grunn til å "skjemme bort" hunden med å slippe på ferskest mulig beitespor. Uansett blir det vel slipp nr 2 og 3 i løpet av dagen, så hunden kan godt lære seg å søke selvstendig og finne dyr på overvær evt rede ut kalde spor. Jeg jakter ofte bare ettermiddagene, og de siste par ukene har jeg hatt flere turer der jeg ikke har vært ute før i 1-2 tida på dagen, det funker det også. Jakter stort sett alene uten poster, losene turer gjerne bedre da, får flere skuddsjanser sjøl. 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for refleksjoner rundt tidspunkt for slipp av hunden. Ja, ser den med at hunden må jobbe mer og lærer seg å søke grundig. Men mest interessant var det med at losen turer bedre når du er alene. Det har jeg i liten grad tenkt over. Vi har i det siste vært flere postskyttere i terrenget. Så selvsagt kan det påvirke losen sin gang. På en annen side er jeg mindre og mindre opptatt av  å skyte selv. Jeg kjenner ofte at det fineste er å lykkes med hunden slik at en av mine jaktkamerater får en skuddsjanse. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, dess mer folk en pakker inn i eller rundt et terreng, dess større er sjansen for at rådyra oppfatter at noe er på gang, og losen går ut. Enten på direkten, eller etter en runde i terrenget. Ser at enkelte som jakter med hund "stenger av" mindre terreng, og hundefører går inn og slipper, gjerne da en hund med litt dårlig søk slik at dyra er støkt ut av hundefører når losen begynner, og det går rett på post. Effektiv måte å jakte på, men for min del vil jeg heller "la losen gå fritt", hunden bør finne dyret sjøl uten at jeg trenger å være med ut i terrenget, og så får en heller tåle at en ikke lykkes like ofte. Har gjerne med meg folk, men sjelden at vi forposterer, som regel går vi ut sammen og posterer først når losen har starta. 

 

Jeg synes det er mer stas, men det er selvsagt opp til hver enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...