Jump to content

Muzzle shroud eller CRD, demper det smellet?


Midt-I

Recommended Posts

For å gjøre skytingen mer behagelig for skytter og sidemann. Muzzle shroud, linear compensator, Concussion Reduction Device - hva heter det på norsk, og er det noen som har prøvd det?

 

CRD, som direkte kan oversettes til "hjernerystelsesreduksjonsanordning", er en dings som festes på munningen (muffe?) som liksom ikke skal dempe lydnivået, men istedet "rette sjokkbolgen fremover". I wikipediaartikkelen om muzzle shroud står det at "By encircling the muzzle, the shroud funnels and focuses the sound waves along the projectile flight axis, away from the shooter. This alone can partially protect the shooter from 12-18 dB of blast returning to the shooter's ears" https://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_shroud

 

CRD bør gi mindre mirage enn en lyddemper. Holder det vann? Hvis det også gir merkbart mindre smell, uten at rekylen blir så voldsomt mye større, burde det jo være interessant dynamisk- og langholdsskyttere.


En del av testene på 'tuben bruker dB-målere som ikke er raske nok til å fange opp geværskudd. Kommentarfeltene under disse produktene har blandede erfaringer, mange lovpriser de, mens andre påstår at smellet ble høyere.

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

For at slike dingser skal være lovlige over disk i USA , er det en forutsetting at de IKKE demper skuddet. Gjøre de det, er de å regne som en lyddemper med alle restriksjoner på kjøp som følger.

Det er jo bla derfor originale flammedempere til CAR15/XM177 er regulert som lyddempere i USA pga de dempet lyden med 1-2 db

 

Og for Dynamisk er de fullstendig uinteressante. Der gir man F i lyd og forventer maksimal rekylreduksjon.

 

Jeg ser overhode ikke poenget med slike med mindre man er i en posisjon hvor man må skyte og samtidig er forhindret til å bruke noen form for ørebeskyttelse.

I Norge kan jeg ikke tenke meg noen slike hvor man ikke kan enten bruke lyddemper eller hørselsvern  (elektroniske eller vanlig)

Da sitter man igjen med "gøy å ha" evt

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt kjekt å ha hvis det kan hvis det kan redusere tap av hørsel eller i det minste hodepine. Jeg kjenner ihvertfall trykket godt i bihulene når jeg skyter .223 med brems, selv om jeg både har propper og tykke klokker. Kan bli rimelig gåen etter en lang dag på banen. Vil nå si at det er et aktverdig bruksområde.

 

Hvor mye mindre effektiv kompen blir spørs jo selvsagt på brems og CRD, men leste noen som påstod at en test hadde vist at bremsen ble 5% mindre effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Fra accurateshooter.com:

Sitat

Well, have you ever heard of concussion (or concussive) hearing loss? There is no amount of anything you can put in or over your ears to protect you from concussion loss. My audiologist explained to me the concussion comes through the facial bone structure and damages the ear’s tiny bones.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2018/04/dont-go-deaf-understand-risks-of-concussive-hearing-loss

 

Hørselskader er kanskje ikke eksakt vitenskap så dette blir litt spekulasjon, men øre, nese, hals, bihuler osv er jo koblet sammen. Det er nærliggende å tro at lydbølgene kan forplante seg og gi hørselskade uansett hvor mye hørselvern du har på deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...