Jump to content

Noen som har Sabatti Mod 90 Thumbhole?


Stefan J

Recommended Posts

Går og lurer litt på en Sabatti Mod 90 Thumbhole. Synes den ser snasen ut. Finner noen gamle tråder her der den er litt omhandlet, men ellers svært lite info om den. Noen som har den? Meninger for/imot, fordeler, begrensninger, erfaringer fra noen som faktisk har en, i det miste brukt eller holdt en? :)

Link to comment
Share on other sites

Har holdt en :P Og ei to Sabatti modell 90 men med trestokk. Mitt inntrykk er at Sabatti er gode våpen. Angrer på at jeg solgte mine, men andre ting fristet og noe måtte selges :P Tommelhullstokken virker stabil og jeg syns den er god å holde. Litt lang i kolben, men det er de fleste europeiske våpen i de korte armene mine :( 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sønnen min kjøpte seg en Sabatti Custom Sporter i 6.5x55, som i utgangspunktet er en Mod90 med tykkere løp og match avtrekk. Dette er en knallgod rifle med rå presisjon. Han så bilde av tumbhole stokken, og den ble da umiddelbart bestilt. Med en tilpasning av løpskanalen, til det tykkere løpet på sporteren, var den klar for bruk. Dette er en stokk som ikke flekser ved bruk av reim eller tofot og med godt grep. Jeg likte den så godt at min Browning A-bolt måtte vike plassen får en Sabatti Saphire med tumbhole stokk. Da ble jo også gevinsten MRR løp og systemvåpen for en billig penge. 

Edited by RemBro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier! La inn bestilling i dag.

 

Sabatti Mod 90 thumbhole i 30.06.

Picatinny skinne og et 3 skudds og et 6 skudds magasin.

S&L Superdome-demper, denne bygger 11 cm bak, det liker jeg, ellers har jeg ikke erfaringer med denne demperen.

Var så tøff i snasken at jeg ba dem kappe på 49cm :) Ønsker så kort løp som mulig og tenker at jeg skal finne godladningen med god presisjon og god fart, selv om løpet blir i korteste laget.

Har en Zeiss Victory HT 3-12x56 med ASV+ som skal på toppen.

Blir snasen til hjortejakta med hold fra 20-200 meter :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 16.11.2018 den 12.44, RemBro skrev:

Lykke til med kjøpet! Du får høre fra deg når du har fått og testet den litt. 

Jess. Da er den i hus og har hatt noen runder på skytebanen. Ble den svarte/sølvfargede versjonen i 30-06.

Kjøpte med 2 magasin, ett 3 skudds og ett 6 skudds. 6'eren måtte jeg utvide litt med tang for å få den til å veksle skikkelig, men fungerte utmerket etterpå.

Stokken virker helt grei, ikke toppmateriale, men heller ikke "sugerør-plast" som feks på Remington SPS. Passfom: Utmerket, god vinkel på pistolgrepet og i det hele tatt en god feeling med det hele.

Sluttstykket lugger en del og er vel det eneste jeg er direkte misfornøyd med på rifla. Direkte problematisk å lade med av og til, men har blitt litt bedre etter litt bruk og tror dette vil komme seg mer og mer. 

Kjøpte med picatinny skinne. Og kan med det avkrefte at man kan bruke Rem700-skinner. man kan bruke Rem700-baser, men avstanden mellom hullene er ikke likt Rem700.

Har toppet rifla med en Zeiss HT Victory 3-12x56, det jeg hadde for hånden var høye QD Warne-ringer, men freste av de to-tre ytterste hakkene på skinna når jeg kom hjem i dag og skal innom xxl og kjøpe et par lave ringer, det gikk ikke når skinna var så lang som den var original. Dårlig kinnkontakt med de høye slik den er per i dag, men dette vil nok bedre seg betraktelig nå når jeg fårpå de lave.

S&L Superdome-demper. Synes den ble litt tung, selv når jeg tok av 4 moduler. Blir nok å bytte denne ut med en liten Hausken JD eller lignende.

Løpet ble kappet på 49cm. Presisjonen var, med litt hardt ladede Sierra 165grs GK HPBT-kuler i 820 mps upåklagelig, men løpet likte ikke varmgang og begynte å spre etter 4-5 skudd. Treffpunktet forandret seg såpass uten demperen at jeg ikke fikk sett hvor kula gikk, skjøt på luftgeværblinker og papptallerkener.

Har også festet et feste for Contour-kameraet mitt på venstre siden, samt montert et remfeste til evt tofot under stokken da den originale kommer med remfeste fremme på stokken.1.jpg.212abf7f674d4a7ff4db73f6216bba4b.jpg1.jpg.212abf7f674d4a7ff4db73f6216bba4b.jpg2.jpg.fac4770cce8c56379632e2ce49d65bff.jpg3.jpg.823ef73c187f966434575ec323d2644a.jpg4.jpg.5532f69162d3d1a39d84b60fc6f3611d.jpg5.jpg.6aed22881c2fa264e307dc37c905d4ab.jpg6.jpg.a0e522ae66fadda6c66b865a81e2b8f6.jpg7.jpg.9383ca09cbe09f30a6f2e2fd6a8eced4.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sluttstykket lugger på alle Sabatti, men ja, det kommer seg. Synes også det glir lettere om man repeterer litt løsere med bare fingrene på en måte, og ikke griper skikkelig solid tak i sluttstykket. Det er når du dytter det skjeivt inn det lugger, om du lar det gli lett inn mer av seg selv på en måte så går det lettere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...