Jump to content

Os i Hordaland


Laupsa

Recommended Posts

Det er stort sett Liafjellet som er noe å gå på. Og det er ikke stort annet enn rugde å jakte på. Hvis du har hund og skal på rugdejakt der for første gang er det beste å gå fra flystripa på Ulvensletta, gå lavt ut langs Ulvenvatnet til Moberg og gå høyt tilbake. Har jakta mye der med hund så om du skal ut etter rugdene eller lurer på jakt i Os generelt er det bare å spørre. Har vokst opp i Os og har jakta der siden eg var en neve stor. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

@fredriko

Lytt til Per-S. De østlige delene av terrenget er hvor du har størst sjanse til å møte på tiur. Det er noen år siden sist jeg var i de traktene der og inntrykket mitt generelt er at storfuglbestanden er på nedadgående trend i Os. På steder hvor jeg hadde hus-tiurer sittende og kunne finne kull hvert eneste år for 15-20 år siden er det nå nesten ingenting å se. Men innerst i terrengene i Raudlia kan det fortsatt være noe. Bare husk på at det fortsatt er parkeringsplassen i Hatlelia som gjelder, det blir bråk av å kjøre veien til endes forbi gården.


Det er ellers som du sier helt greie muligheter til å finne rugde også. Da er det best å ha hund men ikke helt umulig uten heller. Hvis det skulle være snø og kaldt er det ofte grankanter og bekkefar som ikke har frosset til som gjelder. I vanlig desembervær (+5 og regn) kan de sitte stort sett overalt, men som oftest der det er litt løvskog, olderkjerr og brakebusker. De sitter ofte oppunder brattkanter eller de rusler litt oppover små skar hvis de merker at noe er på gang, så bruk terrenget litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...