Jump to content

Jaktlagsregler ettersøk


vest

Recommended Posts

Er det nokon her som har laga eigne regler/rutiner for jaktlag når det er påskutte dyr? Tenker da på kva ein gjer fra dyret er påskutt til eventuellt ettersøk har starta med meir?  Eg tenker ikkje berre på kva lovverket seier , men om det er jaktlag som har laga sin eigen oversikt over kva slags rutiner de har?   Søkte litt på nettet og fann litt info fra Lierne , men ellers veldig lite om nokon har laga ein slik oversikt.   Eg kunne sjølsagt ha laga mi eiga tiltaksliste , men lurte på om nokon har ein slags "mal" som kan brukast.  Tanken er å gjere det lettare for nye jegerar å vitne kva ein skal gjere eller ikkje gjere etter dyr er påskutt og ikkje konstatert dødt. Altså utover det dei lærer til jegerprøven og får muntlig orientering om. 

Link to comment
Share on other sites

Som jaktleder har jeg pugget en "liste" jeg prøver å følge om jeg får melding om skudd med usikker virkning.

 

1. Jeger skyter og melder at dyret ikke falt mens han så det.

2. jeger merker skuddplass og sjekker kjapt i fluktretningen om dyret ligger der. (som regel gjør det heldigvis det)

3. Dersom dyret ikke blir funnet opphører jakt på alle andre dyr enn det påskutte.

4. Jeger leter litt til, men vaser ikke rundt for mye. Ser etter blod, kvist i kulebanen osv.

5. Dersom dyret fortsatt ikke er funnet omorganiseres postene for å dekke utløpsområdet til det påskutte dyret i best mulig grad.

6. kontakter ettersøksekvipasje og følger dens ordre videre til dyret er funnet / friskmeldt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville ha byttet om 2 og 3.... 

 

Egentlig 1 og 3, så snart det smeller på et jaktlag, opphører ildgivning til påskutt dyr er avklart. 

 

Ellers er jeg enig i at det er greit å ha rutiner, men som regel er hvert tilfelle unikt, og det er veldig stor forskjell fra jeger til jeger så en må nesten bruke litt skjønn. Noen vet jo knapt hvilken art de har skutt på, og i allefall ikke hvor dyret kom fra og hvor det tok veien, og har null oppfatning av hvor og om kula tok. Mens andre har noget mer kontroll og kan gi en 99% sikker bedømmelse av utfallet, som også stort sett viser seg å stemme. I det førstnevnte tilfellet har man sjelden noe utbytte av å gi vedkommende anledning til å sjekke skuddplass og vase rundt i nærområdet. Da er det bedre om hundefører/jaktleder tar turen mens posten sitter pent i ro på stolsekken sin.  

 

En annen sak i slike tilfeller, er håndtering av jaktradio. Du har de som klarer å gjenskape hele hendelsesforløpet og konkludere med både det ene og det andre på over en kilometers avstand, i løpet av en femminutters passiar med seg selv over sambandet. Enkel regel: ved påskutt dyr har skytter og jaktleder (eller hundefører) pri på radio, resten holder munn så lenge de ikke vet noe om det påskutte dyret (f.eks observert). Hvis man ser andre dyr, evt spurv eller kjøttmeis eller hva det måtte være, kan man eventuelt huske dette til seinere og fortelle om det da. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi er heldigvis få og erfarne folk som kjenner og ofte ser hva som er gode og dårlige treff. Selvsagt kan man være uheldig/udyktig, men ser ikke noen grunn til å bytte om på punktene slik vi har bedrevet jakt de siste 10 årene. Har de 18 årene jeg har vært jaktleder heldigvis kun hatt ett ettersøk og har vel felt ca 100 storvilt i samme periode. Siden vi smyger / poster kommer dyrene til postene etter at den som smyger har avfyrt skudd eller vært uheldig med et vindkast. Dersom postene da skulle ventet til det som sannsynligvis blir bekreftet som et godt skudd med 20m fluktretning skal komme vil de aldri få felt et vilt... 

Edited by diva
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...