Jump to content

Avtrekk CZ85.


Hyperst40

Recommended Posts

Har ein CZ85, som lurer på om ein kan gjera noko med avtrekket, for å gjera det litt betre. Tenker då om det er noko eg kan gjera sjølv, utan å bruka børsemaker. Synest avtrekket har litt lang vandring, men er kanskje bare vanen. Håper nokon har tanker/ tips til ein uerfaren på dette området. 

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksjobb på 85 er noe mer komplisert enn på 75, men det går fint å få et brukbart avtrekk der også. Jeg har en eldgammel 85 Combat, som ble tunet via Interarms i Porsgrunn for noe slikt som 25 år siden. Jeg aner ikke om de eksisterer i dag. Sammenliknet med f.eks en 75 Compact, som jeg ikke har endret avtrekket på, er det som natt og dag.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god start. Det ER mulig å gjøre ting selv, er man generelt praktisk anlagt og har godt verktøy kan en få til mye. Men du må forstå hva du driver med, det er mange skjær i sjøen og du må ha en plan for å fikse ting om du tabber deg ut. Jeg har endt opp med deler som måtte sveises opp, og en god del vrakbiter opp gjennom årene. Når man først forstår fysikken kan en begynne å bryne seg på litt bryning.

 

På en CZ handler avtrekk først og fremst om fiksering av avtrekkshuset. Slakk her viser seg lettest ved å ta "avtrekk" på sikret og spent våpen, hammeren skal ideelt sett ikke bevege seg i det hele tatt. På en 75 er det klassiske trikset å sette inn en settskrue på høyre side, men dette går ikke på en 85 pga dobbeltsidig sikring. Den beste løsningen er uansett å få tilpasset fjærhuset på nytt, feks ved pålagt sveis. Det er en del arbeid, men resultatet blir også deretter. Når dette er OK er det lett å få et anstendig avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...