Jump to content

22-250 fast twist og hard kule


mannen i gata

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med 22-250 med 1-8 snurr og harde loddede kuler? Jeg har et 66 cm langt løp med 1:8 snurr og skyter Swift Scirocco kuler i 62 grain. Dette er harde kuler og jeg bruker 33 grain Norma 203b krutt. Hastigheten ligger på 1016 meter i sekundet så jeg ville tro jeg var innenfor marginene. Men i dag fikk jeg litt hardt hevarmsløft og kulefall på kun 20 cm fra 100 til 300 meter (motvind - oppdrift?) Zeissappen sier at fallet skal være på 29.6 cm.


Det jeg vel lurer på er om jeg lader for hardt, eller om jeg skulle brukt tregere krutt, f. eks Norma URP eller 204, pga det lange løpet? Er det noen som har ladedata som ligner på dette, det er lite å finne på Google med kombinasjonen Norma og Swift Schirocco i langt løp med rask snurr.

 

Finnes det noe tommelfingerregel på reduksjon av ladning når man har harde kuler? 

 

Og ja, selvfølgelig, jeg kunne skrevet dette i en eksisterende 250-tråd, men erfaringen er at å dra opp gamle generelle tråder gir lite svar.   

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. I følge ladetabeller skal jeg være godt innenfor mht kulevekt, men jeg tror det er hardheten på kula som her kåler det til. Og med så langt løp tror jeg at jeg kunne få bedre resultater med tregere krutt. Det er bare det at denne kombinasjonen er vanskelig å Google. Scirocco kuler og Norma krutt i langt løp med rask twist... få som har og bruker det der.

Ladeboken sier for 62 grains Norma SP 32 til 34 grain Norma 203b. Men da tenker jeg de har 1:14 i tankene..??

I den grad det betyr noe.. Og kan man sammenlikne Norma sin bløte SP og Scirocco II som er hard? Hvor mye må en evt trekke i fra?

Men jeg skal kjøpe tregere krutt. Tror det blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke bry deg om hverken løpslengde eller riflestigning. Løpslengden har ingen betydning for makstrykket, og riflestigningen kun akademisk betydning. Ville bare glemt de to parametrene i letingen etter ladedata. Tregere krutt kan være en fordel uansett.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at Ladeboken opererer med Norma URP 36-38 grain og Norma 204 37-39 grain. Litt høyere hastighet med URP (i deres testbørse med samme løpslengde).

 

Jeg tenker at løpslengden er viktig for farten, jeg ønsker samme fart men mindre trykk. Jevnere forbrenning gjennom løpet. Spørsmålet blir da hvor langt ned i brennhastighet på kruttet kan jeg gå på disse 66 cm uten at farten blir redusert (kruttet brenner på utsiden av løpet). Tenker jeg riktig?

Edited by mannen i gata
Link to comment
Share on other sites

Mnja. Du får høyest hastighet med det langsomste kruttet du klarer å oppnå makstrykk med. Jo mer krutt jo mer fart. Det er igrunnen enkelt. Om noe krutt brenner utenfor løpet betyr ingenting - blir det for mye så når du ikke makstrykk - så setningen over holder.

204 er langsommere enn URP,  så du vil kunne bruke mer av det, og få mer fart ved samme trykk.

En rask sjekk av ladadata tilsier at 33gr 203B (jeg har ingen erfaring med 22-250) er over maks, selv for Norma Softpoint, og da er det mye over maks for Sciriocco 2... 

Ikke heng deg opp i ladebokens data - bruk data fra profesjonelle. 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det sies, men det er flere parametre enn som så. Bæreflate - arealet som har inngrep i bommene. Diameter - hvor mye må kula presses sammen av bommene, og tar den stålet også nedi riflene? Er løpet trangt?

Akkurat hvor mange grain det er er nok ikke godt å si.  Jeg har stort sett slutta å lade så hardt at jeg trenger å bry meg om sånt. Man har mye mer bruk for 100% funksjonssikkerhet enn de siste få m/s.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...