Jump to content

Erfaringer med Winchester Super-Speed G2 i 12/76


Turbo18

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om noen her på kammeret har erfaring med Winchester super speed G2- 12-76 50g- us4-bly ammunisjon? Er det en allround patron? Lurte på å kjøpe inn større kvantum da det blir rimeligere.

Mvh Turbo 18

Edited by Ei tohi varjata
Endret overskrift for å gjøre det klarere hva tråden handler om.
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg maks ei pakke om gangen av flere slag og testskyt på papp... Jeg hadde heller puttet penga i en 12/70 patron av zz pigeon eller super speed. 36gram som holder i massevis til alt vilt vi har i Norge... Gamebore Black gold er også en veldig god patron... Her er hastigheten litt høyere på alle sammen og du slipper blå skulder... I tillegg slipper du å sitte å spytte hagl inn i evigheten.... 50 gram på matvilt er i beste fall unødvendig.... Min mening i hvertfall😉 

Les litt i tråden til om hagle patroner som er testet så får du en pekepinn på hva som bør testes og hva som er på det norske markedet.... Test skyt med flere choker.... Hva skal du jakte? 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Super XX skrev:

Jeg har testskutt på papp, kronografert og jaktet litt med dem. Fremstår som en meget habil patron. Fin hagelsetting og bra fart til å være en 50 gram'er. Farten lå jevnt på 385 m/s. Bra med rekyl. 

Ok. Har selv prøvd på papp. Synes den samler bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, J.E.Hagen skrev:

Kjøp deg maks ei pakke om gangen av flere slag og testskyt på papp... Jeg hadde heller puttet penga i en 12/70 patron av zz pigeon eller super speed. 36gram som holder i massevis til alt vilt vi har i Norge... Gamebore Black gold er også en veldig god patron... Her er hastigheten litt høyere på alle sammen og du slipper blå skulder... I tillegg slipper du å sitte å spytte hagl inn i evigheten.... 50 gram på matvilt er i beste fall unødvendig.... Min mening i hvertfall😉 

Les litt i tråden til om hagle patroner som er testet så får du en pekepinn på hva som bør testes og hva som er på det norske markedet.... Test skyt med flere choker.... Hva skal du jakte? 

Jakter rådyr, storfugl, rype, gås/and. Skjønner at det å bruke 50g blir litt mye på rype/skogsfugl, men er ute etter noe jeg kan bruke på alt. Så kanskje 36g i 3er og 5ere holder?

Link to comment
Share on other sites

En patron til alt er i mitt hode ingen super - ide. Veldig stor forskjell på ei rype/due og en tiur/gås. Men jeg er en tilhenger av å holde ting enkelt. Jeg kjøper kun to hagelnr. US 7 til alt som er smått (rype, due, kråke og lignende) og US 4 til alt det andre. Fungerer utmerket. Vekt på hagleladningen er litt smak og behag. Fordelen med en 50grams US 4 er dekningsgraden på litt lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

36gram holder til alt.... 

Jeg bruker 30gram og 32gram #6 på første skuddet på skogsfugl og 36gram #5 på andre skuddet... 

På rådyr bruker jeg #2-#3 36gram av den grunn at jeg liker ikke å plukke ut hagl i en evighet... Stort treffpunkt på rådyr kontra annet vilt du nevner... Kjører du 36gram #3 og #5 dekker du det meste... 

Men ville kjøpt noen sporting patroner 28gram #6 som holder langt til rype, kråke.... 

Dekningsgraden på 50 gram us #4 er ikke nødvendigvis bedre enn 36gram #5-#6 flere faktorer som spiller inn.... Mye mer randhagl i 50gram, og dette bør da skytes i åpnere choke...de jevneste skuddbildene jeg har fått er 28gram - 32gram #5 #6 dette holder til langt over 35meter.....kjøp deg noen og test ut litt i ditt våpen og choker.. Dette er mye viktigere enn navn på patroner mange nevner... Feks rottweil som "alle" bruker, er i de våpen jeg har testet ubrukelig... 

Skal sies at jeg har skutt litt med denne selv før jeg begynte å teste på papp og med chronograf... 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 12.9.2018 den 10.52, J.E.Hagen skrev:

36gram holder til alt.... 

Jeg bruker 30gram og 32gram #6 på første skuddet på skogsfugl og 36gram #5 på andre skuddet... 

På rådyr bruker jeg #2-#3 36gram av den grunn at jeg liker ikke å plukke ut hagl i en evighet... Stort treffpunkt på rådyr kontra annet vilt du nevner... Kjører du 36gram #3 og #5 dekker du det meste... 

Men ville kjøpt noen sporting patroner 28gram #6 som holder langt til rype, kråke.... 

Dekningsgraden på 50 gram us #4 er ikke nødvendigvis bedre enn 36gram #5-#6 flere faktorer som spiller inn.... Mye mer randhagl i 50gram, og dette bør da skytes i åpnere choke...de jevneste skuddbildene jeg har fått er 28gram - 32gram #5 #6 dette holder til langt over 35meter.....kjøp deg noen og test ut litt i ditt våpen og choker.. Dette er mye viktigere enn navn på patroner mange nevner... Feks rottweil som "alle" bruker, er i de våpen jeg har testet ubrukelig... 

Skal sies at jeg har skutt litt med denne selv før jeg begynte å teste på papp og med chronograf... 

Hva mener du med randhagel? Kan man ikke skyte med full trang båring med bly hagel. Trodde det var slugs/ stål du ikke kunne det med.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Turbo18 skrev:

Hva mener du med randhagel? Kan man ikke skyte med full trang båring med bly hagel. 

Jo, man kan fint gjøre det! Er bare at man ofte mister mye av poenget med så mye hagl i en patron..... 

Det blir oftest mere deformerte hagl i full trangboring enn åpnere choker... Trange choker har en tendens til å skyte tette skuddbilder i midten og spre rest hagl/randhagl utover.... Derfor får man ofte finest/jevnest skuddbilder med 28-32 grams ladninger i trange choker... 3/4 og full og trangere... 

36 gram og oppover har lettere for å for å klinkekule effekt og mere hagl mot pipe, derav flere randhagl... 

Men stort sett ingen fare å skyte med dette så lenge det er riktig kammerlengde, bare unødvendig.....  Og du får som regel vesentlig lavere hastighet.... 

Edited by J.E.Hagen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...