Jump to content

Rypejakt på Hardangervidda - li- eller fjellrype


JegerSS

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har et spørsmål om rypejakt med hund. Jeg har gått på jakt med engelsk setter på orrfugljakt i mange år (med egen hund), men nå skal jeg for første gang på høyfjellet etter ryper. Har fått kort på Hardangervidda. Terrenget ligger på minimumshøyde på 1200meter og det virker karrig og uten mye vegetasjon. Finnes det lirype så høyt? Om det bare er fjellrype virker det tullete å streve seg så langt inn med hunden om man ikke får bruk for den. Spørsmålet er altså om hvor høyt lirypa sitter og i hvilket type terreng, gjerne sammenlignet med fjellrypa.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jakta på Hardangervidda selv. Men i noenlunde tilsvarende område. Opp til 1200 meter kan det være lirype, men du nærmer deg grenseland, og helst litt over. Dersom det i tillegg er karrig så er det i all hovedsak fjellrypeland. Er også litt avhengig av om rypene trekker opp/ned. Ville nok sagt at grensa på innlandet i vestNorge ligger på opp til 1100 meter. Jeg hadde ikke tatt med fuglehund, om den ikke er en gammel ringrev. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, JegerSS skrev:

Hei, og takk for svar. Dette ligger i Uvdal statsallmening.

Lenge siden jeg har giddet å gå, i de områdene. Har trent hunder der (noen ganger), da jeg har flere bekjente som har hytter der. Men lite interessant, der jeg har vært. Og noen av de bekjente, var småviltjegere (inngiftet) og trakk seg raskt til andre områder av vidda, eller landet.

 

Personlig hadde jeg ikke spandert ei krone, på å jakte den delen av vidda. Lengere sør og lengere nord er det normalt bra. Min erfaring (og bekjentes) er, at det er skjelden noe særlig fugl å jakte på. I "god år", kan det være ok. Men det kan jo hende du finner ok, med fugl likevel. Ikke vær bekymert for høyden,  mye flott terreng. Men, så var det fuglen da.

 

Editt: Kan nevne at terrengene rundt Geilo, ligger fra 1100 m og oppover. Mye bra der. :) 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Vil minne om at tregrensa, varrierer mye rundt i Norge, fra omtrent fra fjæresteiene i Finnmark og til eks. Geilo området over 1150 m.  Og lirype har mye terreng over tregrensa, over hele Norge.

 

Området det her er snakk om her, er relativt flatt, så en skal nok ikke behøve å gå så mye høyere enn 1300, kanskje noe høyere. Men har selv jaktet liryper på både 1300 og opp til nesten 1400 m, lengere nord.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye nord og vest for Mårbu, mot Hette, i privat terreng som vi nå har sagt fra oss pga lite ryper. 

Den positive takseringa i terrengene kan det stilles spørsmålstegn ved. Det er i hvertfall vår erfaring.

Jeg liker å gå på toppene, opp til 1300+ meter, etter fjellrypa. I terrenget jeg jaktet , 40000+ mål, har vi ikke sett ei fjellrype på 3 år. 

Du må bruke hund etter lirypa. Det er ingen problemer med hund. Arealene er enorme med slake dalsider hvor forskjellen på om de sitter "høyt eller lavt" kan være 1km fra bekken til fjellrypeterrenget tar over. Har skutt mange liryper i området opp mot 1200m. God kondis er en stor fordel.. 

Det er mye rovvilt i området. Skyt all rødrev, kråke og ravn man kommer over. Pga dette oppfordrer jeg til jakt med drilling/kombi slik at man får større rekkevidde til rovviltet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...