Jump to content

Lapua Scenar og småviltjakt


rawgny

Recommended Posts

Hei, har ei browning x-bolt i 6,5x55 og er på ammunisjonsjakt. Lader ikke selv og dermed må det testes div ammo for å finne riktig. Har landa på at Lapua Scenar går bra i børsa mi. Men ble usikker om Scenar kan brukes på småvilt som hare, gås osv..? Snakket med Magne Landrø og han sa Scenar ekspanderte ukontrollert og kunne dermed ikke brukes på vilt. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, rawgny skrev:

Scenar ekspanderte ukontrollert og kunne dermed ikke brukes på vilt. Stemmer dette?

Njjjaaa......kan og kan ikke.... På alt vilt hvor loven stiller krav til ett ekspanderende prosjektil, vil ikke Scenar være godkjent til bruk på jakt.

 

Men, til jakt på f.eks rev, hare og gås er det ingen lovbestemt krav til kulekonstruksjon. Dermed KAN du bruke Scenar på jakt på disse artene. Men, så spørs det om det er det beste valget? 

 

På «skadedyr», som ikke skal spises, spiller det liten rolle hvilken kule du velger (så lenge den gjør jobben med human avliving av viltet). Men på «matvilt» kan det være upraktisk med en kule som noen ganger «eksploderer» og splintrer i dyret. For da blir mye av kjøttet ødelagt/uspiselig.

 

Erfaringene med bruk av «match-kuler» til f.eks gås er delte. Noen har god erfaring, andre dårlig erfaring. Denne usikkerheten ville gjordt at jeg hadde valgt en annen kule hvis jeg var deg.😀

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ja, ingen tvil om at usikkerhet i avtrekksøyeblikket er ødeleggende for situasjonen! Men en FMJ/helmantel vil fungere bedre vil jeg tro..? 

 

Hva slags kulevekt og utgangshastighet er å anbefale på opp til 300 meters hold på vilt som hare, rype, gås...?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, rawgny skrev:

Hva slags kulevekt og utgangshastighet er å anbefale på opp til 300 meters hold på vilt som hare, rype, gås...?

Her er det nok andre som kan gi bedre svar enn meg. Jeg jakter mest fugl/hare med hagle (noe toppjakt med rifle, men ikke på så lange hold).

 

Men på så lange hold er det viktigste at du velger kuler som gir god presisjon i ditt våpen. Mange bruker samme kule som på storvilt. Storviltkuler vil ofte gi liten ekspansjon i små dyr, og dermed lite kjøttødleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Scenar: Kula er fin på småvilt sålenge du får ned hastigheten litt, feltammo på korte hold kan bli katastrofalt. I 6,5 grendel er scenar fine kuler.   

 

Fabrikkammo til småvilt ut til 300 meter; Ja, da er det egentlig bare match ammo som gjelder. Du trenger presisjon og jevnhet. Da er det Lapua, eller Norma match ammo som gjelder.  Velg så tung kule som mulig for å få ned hastigheten, så berger du kjøttet. 

 

Litt på siden; 300 meter er langt på ryper, hadde du skrevet at du skal ha ammo for å skyte elg på 300 meter, hadde det garantert kommet en drøss av spydige høymoralske kommentarer, men småvilt på samme avstand er tydeligvis fullt innenfor.. 😁 Men jeg kan godt være den første: MÅ DU SPØRRE HVILKEN AMMO DU SKAL BENYTTE, SKAL DU IKKE SKYTE PÅ RYPE PÅ 300 METER. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker scenar L til gås. Med nok fart fungerer den bra og gåsa detter i smellen uten at kjøttødeleggelsen blir for stor til at gåsa kan brukes til mat. Når det er sagt så virker det som om det er en nedre hastighetsgrense for når og hvor mye kula ekspanderer. Jeg registrerer at når holdene strekkes så er død-i-smellen raten høyere for 6,5-284 enn det er for 6,5x55 som har betydelig lavere utgangshastighet. 

 

Har skutt en del villsau (utganger) med scenar L i moderat ladet 6,5x47 og det fungerer bra. Det er forøvrig en bruker her på forumet som sverger til Scenar til hjort. Han skyter flere hjort pr år enn hva de fleste skyter igjennom hele karrieren så han burde vite hva han snakker om.

 

FMJ på gås anser jeg som uegnet. Sjansen for at de kommer seg på vingene og at du aldri finner de igjen er stor. FMJ og rype fungerer bra. Samme med scenar. scenar L kan kanskje bli litt hissig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...