Jump to content

Skogsfugljakta 2018


Jakt2004

Recommended Posts

Høres ut som en bra tur, @Castor. Hadde tenkt meg opp ved jonsknuten sjøl, men det var meldt så mye vind, så jeg stakk opp til nordre Land istedenfor. Vindstille og nydelig, så jeg hadde rifla i sekken, hagla i henda og ski på beina, men selv om jeg gikk til krampa tok meg så jeg ikke tegn til fugl. Helt dødt. Mulig jeg klarer å klemme inn en tur til på lørdag, men ellers blir dette mitt første blanke jaktår på veldig, veldig lenge. :(

Link to comment
Share on other sites

Da er man hjemme igjen etter årets første og samtidig siste skogsfugljakt. Absolutt siste tjangs nå før julestria vet dere, hvertfall for min del.

Var på tur med en gammel kompis. Vi har opplevd mye sammen opp gjennom årene vi, mere før enn nå, men det ble da en tur ut av det hvertfall.

Fornavnet til kompisen er Johan

Etternavnet er Fanzoi......fra byen Ferlach nede i Østerikets land

 

Var tidlig oppe og i sving for å utnytte de få timene med dagslys som er tilgjengelig nå. Jeg skal imidlertid IKKE skryte på meg å være noen utpreget morgenfugl, bare så det er sagt. Pleier å si, når det er snakk om denslags, at jeg ikke har fått med meg så veldig mange soloppganger, men har til gjengjeld fått med ALLE solnedgangene, så nå vet dere det.

Var mye mindre spor å se i år oppe i fjellet, enn på foregående tur, forrige året, men litt var det da å se.

 

Kort pitstop av Orrfugl i snøen her, før beiting i bjørkekjerret litt utpå flata.

IMG_0262.JPG.581f94a599add329f8595cbac8b3b6ba.JPG

 

 

 

Når man ser slikt, stiger hjertefrekvensen ett hakk eller to. Beitespor etter Orrfugl langsmed småvokst bjørk som dere ser. Spennende var det.

IMG_0266.JPG.c39f2820a5cd849f7a36c301c7b6ac36.JPG

 

 

 

Så også spor etter Orrfugl som hadde ligget i dokk og videreforedlet maten.

IMG_0273.JPG.779aad25556a1e722681f47169eb04a6.JPG

 

 

 

Så 7 Orrfugl og hørte 1. Hadde Johan (kombien) i skuldra 3 ganger, men panga ikke. Så også spor etter Rype, Hare, Røysekatt, Snømus, Mår, Rev og 2x Elg......som jeg støkte. Ku og kalv.

 

Positivt var det å se spor etter Hare på flatene før toppen. Var en del spor å se, såpass mye at man bort imot forventet å se Hare i fullt firsprang bortetter rantene, meen nei. Kun spor å se, som allerede nevnt.

 

Nuvel.... dere.......hørte man plutselig flaksing i bjørkekrattet ute på ei lita myr....Johan var i skuldra og KLAKK....KLAKK......der lå det jaggu Orrfugl i snøen gitt, før man i det hele tatt skjønte hva som skjedde. Nesten ikke til å tro. Øya  holdt på og sprette ut av hodebunnen, men her ligger fangsten, sammen med Johan.

IMG_0277.JPG.8df7ef9c2842567858445b6ac8d744e3.JPG

 

 

 

En kjapp sjekk i jaktloggen, viste at det er 18 år siden sist det lå en Orrfugl i fryseboken her i huset, så det ble umiddelbar feiring etter hjemkomst heimen, på en av Kongsbergs bedre etablissementer med proper juletallerken, Øl og Akevitt. Satt som et skudd.

Det som imidlertid ikke satt som et skudd, er formen, for å si det forsiktig. Gikk greit og karre seg til topps, men på vei mot bilen, nede i dalen var det fraværende framdrift de siste 100 metera før man endelig  var i mål.

Konklusjonen er at hjernemassen tror fremdeles den er 17 år, mens resten av kroppen er det definitivt ikke. Må sies at det var ei grei runde i 25 cm nysnø å da, som nok sugde både krefter og bremset framdriften litt mer enn først antatt ja.

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...