Jump to content

Skogsfugljakta 2018


Jakt2004

Recommended Posts

Heisann Jegere! 

Fant ikke noen tråder om skogsfugljakta 2018 så tenkte å starte ein her. Jakta nærmer seg voldsomt, kun eit par uker til før det smeller. 

Er forsåvidt ganske "ny" når det kommer til skogsfugljakt, har kun jakta eit par sesonger så er ikkje veldig erfaren på dette området, men det kommer seg :) 

 

Men som følge av dette har eg eit par spørsmål til dere:

- Hva putter du i hagla under årets jakt og til hvilket vilt? nr? winchester/gyttorp/rottweil osv. 

- Hvordan ser kullene/bestanden hos dere ut ? 

 

Fyr på med historier/bilder og mimring og hva tips og triks du har tenkt å gjennomføre i år for å få viltet med heim i sekken :)

Denne tråden håper eg kan bli mykje brukt når jakta har startet med mange bilder og historier, men bare å hive seg på no allerede.

 

Skitt jakt til alle jegere! 

Mvh Jakt2004 

Edited by Olesøn
Rettet trådtittel og emnekroker
Link to comment
Share on other sites

Hei, det ser veldig bra ut jevnt over hele landet. Takseringene som er gjort på skogsfugl er kun noen få hundre meter. Stort sett er det lirype som takseres i Norge. Rapporter jeg har fått fra forskjellige steder virker meget oppløftende sett mot fjoråret. Men som alltid er det store variasjoner. Det har vært en tørr og varm sommer. Årets klekking var god med tilgang på mye insekter som kyllingene livnærer seg av i starten. Det har også vært en del smågnagere som igjen fører til mindre predasjon fra rev. Lykke til alle sammen.

 

Link to comment
Share on other sites

På 24.8.2018 den 17.06, Jakt2004 skrev:

Heisann Jegere! 

Fant ikke noen tråder om skogsfugljakta 2018 så tenkte å starte ein her. Jakta nærmer seg voldsomt, kun eit par uker til før det smeller. 

Er forsåvidt ganske "ny" når det kommer til skogsfugljakt, har kun jakta eit par sesonger så er ikkje veldig erfaren på dette området, men det kommer seg :) 

 

Men som følge av dette har eg eit par spørsmål til dere:

- Hva putter du i hagla under årets jakt og til hvilket vilt? nr? winchester/gyttorp/rottweil osv. 

- Hvordan ser kullene/bestanden hos dere ut ? 

 

Fyr på med historier/bilder og mimring og hva tips og triks du har tenkt å gjennomføre i år for å få viltet med heim i sekken :)

Denne tråden håper eg kan bli mykje brukt når jakta har startet med mange bilder og historier, men bare å hive seg på no allerede.

 

Skitt jakt til alle jegere! 

Mvh Jakt2004 

Leier terreng i Søndre Land i Oppland sammen med fire andre. Totalt forrige helg og denne, på fem korte turer opptil et par timer, har vi observert mellom 40 og 50 fugl på en liten del av terrenget, hvorav fem flokker på opptil ca sju fugl, både orrfugl og storfugl. I tillegg har vi sett noen enkeltfugler. Det lover godt for høsten. I fjor var det ikke slik i det hele tatt, så det har åpenbart vært et vellykket år der. 

 

Blir dessverre lite jakt på meg i høst pga studier, men jeg får prøve noen dagsturer, om ikke annet. 

 

Hagla brukes så å si bare til skogsfugl, og da gjør jeg det enkelt;  bruker Nitedals bly 5'er i kaliber 16/70. Har ingen peiling på om den er bra i børsa. Fikk med et par hundre jaktskudd da jeg kjøpte hagla for tre, fire år siden og har fremdeles igjen noen pakker. Det smeller da. Har gjort det enkelt i alle år. Jeg kjøper når jeg trenger, og da blir det hva butikken har inne akkurat da. Når det gjelder trangboring, bruker jeg 1/4 og 1/2. Og det gjør jeg hele høsten, for choker finnes det lite av på seksti år gamle hagler! 

 

Noen særlige triks har jeg ikke, da jeg er en skikkelig kløne både til å jakte og til å skyte. Bruker hund og har gjort det de siste årene. Om du bruker hund, stol på den. Går du støkk, vær alltid klar til skudd når du har stoppet opp feks ved en myrkant. Gudene vet hvor mange ganger jeg har blitt overrasket over at det flyr opp fugl  etter å ha begynt å gå igjen. Ellers, om du ser fugl som reiser av gårde, tenk på at det ofte kan sitte igjen en som trykker. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker alltid bjelle på hund(Gordon) 

Bruker GPS opp for å finne hund i stand... Hører videre kun på bjelle i foting eller avanse....(spesielt i tett skog) Gjelder å ha ha øyer og ører med seg da... Og henda på våpenet... Ting skjer fort... 

En annen ting er at det er ganske så kjedelig og vanskelig for en som er med uten GPS å "bare" gå tur i skogen når døm er med å jakter med hund... Selv om han holder kontakt.... For hunden sin del er det nok best uten... (hørsel)

Jaktet døm 5-6 første åra uten GPS på hunden min og føler jeg  hadde mye bedre kontakt da...

Men turte ikke lenger gå uten med ulven som har kommet i døm områdene jeg jakter... 

For fuglen sin del trur jeg ikke det er noen forskjell... 

Link to comment
Share on other sites

Hei😃 Har jaktet litt etter skogsfugl i år. Har sett litt, men har aldri fått en ordentlig skuddsjanse. Hører mye fugl lette fra bakken, men ser de aldri... Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette eller er det bare sånn skogsfugljakta er? Jakter littegrann støkk uten hund, men mest med. Hunden min er en støtende jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Når du er i en biotop der bikkja viser at det er noe, så forutse hvor evt fugl går ut og flytt din skyte posisjon i forhold til det. Før eller siden kommer en god sjangs.  Er du bak bikkja så er kullet ofte i dekning bak noe foran der. Ut på siden og foran hunden kanskje, akkurat det lettere med stående da.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Eg og to kompiser skal ha ei langhelg på jakt i oktober, blir å gå etter skogsfugl primært og småvilt forøvrig, med oss har vi en riktig så bra strihåra vorsteh. Har sett oss ut Hedmark uten at vi helt har landa på noe spesifikt. Spørsmålet er kort og godt; hvor bør vi dra? Bør være fritt for ulv (i den grad det kan garanteres), mulighet for leie av koie/hytte og gjerne kjente, gode forhold for å treffe vilt. Noen tips eller innspill på dette? 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, 308nm skrev:

Ble to orrfugl i går. I dag så e ikke ei fjør.

Sett utrolig lite fugl i år. Gjøvdal Åmli 

20180922_165356.jpg

Jeg var i Gjerstad/Felle et par dager i forrige uke, med hund. Der var det også begredelig. De jegerne vi traff på meldte om det samme desverre....

 

Virker til at det er skralt lengst sør i landet!?

Hedmark uken før derimot var bra!

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem  etter en runde i skogen med hagle og turbodyr.

Der vi vasset i storfugl/orrfugl i første omgang av elgjakta (t.o.m helga), så var det plutselig lite fugl og de som var var raskt på vingene. Først på dagen/morgenen satt de i trærne.

Godt mulig at det var fordi det krabbet godt under frysepunktet i natt.

utover dagen så hørte man at de tok til vingene, og turbodyret tok stand mot plassen de lettet fra.

Ikke vet jeg, men tror nok at været spiller en rolle.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så lett i helga som var, fuglen var lett. De jeg så gikk opp godt utafor skuddhold. Klarte å komme overraskende på en ved å klatre opp en skrent, men det er ikke så lett å skyte når man må bruke henda til å holde seg fast med. Men prøv. Kanskje de trykker bedre denne helga/der du er? Eller kanskje du er tilstrekkelig ninja til å komme innpå dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
16 timer siden, 308nm skrev:

Hei bruker dere hund på skogsfuglen nå så sent. Fikk faktisk tiur i stand i november i fjor. Bjelle.?

Bruker hund ut sesongen. De tre siste årene har jeg faktisk fått fugl i stand 23. desember. Røy, orrhøne og orrhane, så da gjenstår tiuren i år, så blir det et lite julemirakel.

For min del begynner nesten skogsfugljakten 1. november, da terrenget er stengt på grunn av elgjakt hele oktober, og september stort sett går med til rypejakt.

Edited by JegerT
Manglet et ord
Link to comment
Share on other sites

Hei, er ny på forumet her. Har fulgt med på skogsfugltrådene siden 2013, men aldri registrert meg før nå.

Nysgjerrig på hva som blir sett på som et "godt" skogsfuglterreng, med tanke på bestand.

Hvor mange fugl har dere på vingene rundt jaktstart? Hva med november/desember?

Terrenget mitt har et ganske normalt år, bestandsmessig. En god dag tidlig i sesongen byr typisk på observasjon av 20-30 fugl. Utover november og desember, blir det dager med alt fra 0-10 fugl på vingene. Ganske sjelden over 10, om man ser bort ifra orrhanene som flokker seg. Jeg går med hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg mistet gleden med støkkjakta for en del år siden, og sverget at jeg skulle begynne å jakte skogsfugl igjen først når jeg kjøpte hund.

 

Bikkja har nå blitt to år og knakk koden i starten av jakta. Vi har fått fjorten skogsfugl i tillegg til seks ryper og et par harer i høst. Niogtyve turer så langt, og fangst på femten av dem. Veldig bra med fugl i terrenget, og veldig bra med brunfugl. Derfor ingen dårlig samvittighet for å skyte noen for en ung hund, som jeg mener har godt av å erfare felling denne sesongen.

Fikk min første tiur for noen uker siden, og en fin gammeltiur i går.

 

3-12 fuglearbeid hver tur, men selv om bikkja har knekt koden, er det et stykke igjen for en fersk eier. Men det kommer seg...20180914_092028.jpg.20a57a38a60552d546b814d945547049.jpg20181023_152543.jpg.e6af3f1ddbc290dbcd3b9d9dc03cb1ca.jpg20181109_144720.jpg.db78903dfc184ae8c1b7d60bcc4b3d73.jpg

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har aldri jaktet noe særlig når kulda legger seg utover i november, og som regel er det snø der jeg jakter til vanlig på denne tiden. Snøen lar imidlertid vente på seg, ser det ut til. Lurer på å ta en tur eller to til helgen, men hvordan oppfører fuglen seg under slike forhold? På Yr er det meldt 4 - 6 minusgrader og sol fra morgenen. Bruker hund.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ko-stens skrev:

men hvordan oppfører fuglen seg under slike forhold? På Yr er det meldt 4 - 6 minusgrader og sol fra morgenen. Bruker hund.

 

Hoy.

 

Min erfaring med kuldegrader uten snø så langt, er at fuggern er fryktelig lett, men når den først trykker så trykker den skikkelig. Når bikkja har hatt stand på tomt sete har det oftere enn ikke sittet fugl i verden i en 100m radius fra stedet bikkja markerer.

 

Jakter i Ringsaker, og har flere fugl i kuldegrader og knekkebrødføre så langt.

 

Noen med mer erfaring enn meg med hund, og det er nok de fleste hundeeiere, kan sikkert gi deg bedre svar.

 

Ps: Husk å plukke opp hvite plastposer folk har kastet fra seg ved trelegger. Jeg har fått flere harer på den måten i år 🤣

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurer på hvor fuglen blir av... Vært en tur i Trysil i perfekt toppjaktvær. 25 - 30 cm snø, hvite trær, 3 minus, skyet og så å si helt vindstille. Ikke fjøra å se.  Her vasset de visst i fugl før i høst. Prøvde både på åpne flater og i tetta. Ingen spor i snøen og ingen beitefuruer. Skulle tro det ikke er igjen fugl i det hele tatt. 

 

Ganske frustrerende å så å si aldri finne noe som helst når en skal på toppjakt! 🙄 

 

Blir neppe mer fuglejakt i år nå, dessverre, men det blir vel bomtur nr 9 (!) til Sverige i januar da. Blitt tradisjon det, at årets første bomtur går til Sverige. Men en får ikke noe av å sitte foran tv'en heller. 😁

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...