Jump to content

Bjellejakt.


Melvin

Recommended Posts

Ikke jakt på bjeller. Men med bjelle. :mrgreen:

Hadde litt lyst til å fortelle litt om hvordan vi løste problemet med mangel på hund eller dårlig forhold for bikjene, når jeg begynte å jakte. Er vel kanskje mest aktuelt for den yngre garde. Med ekstrem jaktlyst og ingen hund. :lol:

Når sporsnøen kom. Begynte vi å ringe inn hele terenget i avsnitt fra 300-600 mål. Telte inn og utspor på rev og hare. Var regnestykket positivt, d.v.s flere inn enn utspor. Postet vi ut og sendte en inn en sporer med litt ekstra lange ski, hørselvern og kubjelle. (Det var før jaktraidoen var allemanseie.) Sporeren begynte å nøste opp i sporene. Og i det reven eller haren var på beina begynte han og bjelle på sporet. Som ei bikje. Viltet turer noe helt sinnsykt for en med bjelle. Så lenge det har full kontroll på hva som kommer etter i sporet gidder det ikke å stresse. Noe som fører til at det har alle sansene i beredskap. Setter ganske store krav til postskytterne. Spesielt på revejakt. Pluss at man har stålkontroll på viltet. I det viltet greide å snike seg igjennom postrekka. Slapp sporeren bare sporet og begynte å spore på noe nytt han hadde inne i cirkelen. Vår erfaring er at når viltet oppdager at mannen med kubjella slutter å følge etter. La det seg inn ganske fort. Haren kunne ofte legge seg inn etter bare 50-200 meter. Reven noe mere. Når det var tomt for vilt, postet vi om og begynte på det som hadde greid å snike seg ut av cirkelen. Har skutt både hare og rev på den måten. Har faktisk opplevd på bjellejakt at bjelle haren har kommet på min post og biløper på posten ved siden av.

 

For en dritt jobb å være sporer tenker du nå. :lol:

Ikke nødvendighvis. Du får ikke så mange skuddsjanser, så det er bare å legge igjen børsa hjemme. Men man får en sinnsyk trening på å spore. Så når det er idielle forhold for rein snik og sporingsjakt er du dreven i og spore opp viltet. Pluss at det gir deg en litt annen forståelse av handlingsmønsteret til viltet du jakter på.

 

Hvis du mangler hund. Prøv med en 4-5 gode kompiser og ei real kubjelle.

Er sinnsykt effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det min 50 cm snø eller mere. Så da hadde bamsen andre ting å drive med enn å fly etter bjeller. Kunne kanskje vært en idee og knytta på ei saue bjelle på laikaen og sendt den ut som "åte" til høsten :mrgreen: Tror fort vekk bamsefar blir litt skuffa når han finner ut hvem bjella henger på. Blir litt ettermiddagstrim i stede for middag. :lol:

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg greide å lure farfar til å være rev/rådyr/harehund for meg og et par kompiser gikk han på spor og bjeffet som den heiteste dachs. Dette viste seg å ha bra effekt, spesielt haren turet som bare det for "harebikja" vår. Dette bedrev vi kun når det var sporsnø med solid skiføre, han var etter eget utsagn for gammel til å stampe dypsnø for at vi skulle få all morroa.

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg greide å lure farfar til å være rev/rådyr/harehund for meg og et par kompiser gikk han på spor og bjeffet som den heiteste dachs. Dette viste seg å ha bra effekt, spesielt haren turet som bare det for "harebikja" vår. Dette bedrev vi kun når det var sporsnø med solid skiføre, han var etter eget utsagn for gammel til å stampe dypsnø for at vi skulle få all morroa.

 

 

"Myrsken" fra Trysil introduserte meg for denne jaktmetoden for ca ti års tid siden. Vi jaktet rådyr utenfor Steinkjer og hadde for dårlig tilgang på hunder. Sporsnø hadde vi imidlertid, så teknikken ble å postere rundt skogteigen før en mann gikk på sporet og loset som en hund. Det må bjeffes høyt og hele tiden. Rådyrene turer vakre små runder for disse hundene som dessuten er rimelig lette å kalle inn når de har med seg radio. Dyret stresses ikke mer enn at det kommer tuslende på post, gjerne bare femti til hundre meter foran jageren. Dyrene våre fikk vi.

Link to comment
Share on other sites

Du finner knapt nok noe mere slitsomt enn å stampe rundt i 1 meter med snø og plinge med bjella. Men man gjør det gang på gang uansett. :lol:

Det fine med menneskene er at vi virker til å ha sinnsykt dårlig hukommelsen på en del ting. :mrgreen:

Hvor mange ganger har man ikke stått i skauen på jakt. Sværget og tenkt. Aldri mere.

 

Uka etter står man der likefult. Full av forhåpninger og pågangsmot. :D

Link to comment
Share on other sites

Kva er max boghøgd ved bjellejakt :?::?:

 

Eller er det skrittlengda som er gjeldane her :lol:

 

Stopper det automatisk når snøen når opp til "bjellene" :?::wink:

 

Vil tru målet blir lysere når snøen når opp til bjellene, og så er det opp til postrekka å tolke det som uttak eller tap! :mrgreen:

 

Pokker, nå blir jeg usaklig og off-topic her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...