Jump to content

Baikal enkeltskudd - noen spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Undrer på om jeg skal begynne å titte litt etter ei rimelig enkeltskuddrifle. Ser at Baikal går for under 2 000,- ny, og det må den da være verdt!

 

Har lest at avtrekket på disse er dårlig. Går det an å justere det til det er veldig bra, eller er det bare mulig å få til "brukbart"?

 

På bilder av den ser den ganske lik ut som ei hagle, og dermed lurer jeg på hvor greit det er å få på en passe kikkert. Får en tak i passe montasjer, eller må en levere til en børsemaker som nærmest må bygge om for å få ordnet det?

 

Hvordan er presisjonen i denne børsa?

 

Antar det også er null problem å kappe løp og få på lyddemper?

 

Finnes det andre alternativer i .222 da mon tro? Vil ha .222 da jeg har en kombi i samme kaliber. Jeg vet nemlig om en surrebukk som kommer til å ta med seg .223 skudd til kombien og .222 til rifla om jeg kjøper noe som nesten er likt... :oops: I tillegg er det kjekt når jeg en gang kommer til å lade sjøl å slå to fluer i en smekk.

 

Finnes det forresten bøylerifle (altså lever action) i .222?

Link to comment
Share on other sites

Har en slik. Avtrekket kan justeres slik at det blir bra ja. Har gjort dette med min.

 

Jeg har fått montert en Meopta 2100, 3-12x50 på den, så montasje er mulig ja. Originalsporet på rifla er ganske "fislete" etter min mening, så jeg leverte inn børsa til børsemaker som spesialsydde en montasje i stål på den. Har en kompis som monterte kikkertsikte på originalsporet, og det har gått helt greitt det. Smak og behag.

 

Presisjonen er upåklagelig med selvladet hornady v-max og hornady sxsp (eneste jeg lader til den). Skyter TETTE grupper med denne ammoen.

 

Lyddemper har jeg ikke erfaring med på denne børsa.

 

Børsa finnes i .222, .223 og .308. Lik pris på alle kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Rypert skreiv :

Har en slik. Avtrekket kan justeres slik at det blir bra ja. Har gjort dette med min.

 

Er dette IJ-18 enkeltskudds rifle det er snakk om, eller er det ein annen modell ? Har ein IJ-18 og skulle gjerne hatt et tips, om korlseis eg får justert det avtrekket den i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

IJ-18 ja. Gjorde det ikke selv. Leverte til børsemaker. Krypet forsvant, samt vart lettere og smidigere. Absolutt verdt det.

 

Ser du er fra Voss. Jeg leverte til børsemakeren til Våpensøilen i Bergen, meget dyktig kar. Har bare positive erfaringer med hans arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...