Jump to content

drever


ole72

Recommended Posts

hei jeg har endrever på 6 måneder den har hatt 3 5 minutsloser.. men den søker ikke mere end 50 meter fra meg har prøvd sette meg ned men da legger han seg ned og sover.. noen som har et råd=??????

men det hjelper ikke sitte ned lenge da sover han bare lenger er ute annehver dag så detta er noe rart

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta med deg bikja en dag den er ordentlig utvilt med stor kanne kaffe og mye tolmodighet. Sitter du lenge nok blir den nok lei av å ligge veg siden av deg og begynner å utforske litt. Tror ikke det er noen annen måte og gjøre det på. Valpen bør ha et naturlig nyskjerighetsbehov.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har en drever på 6 månder jeg å :D Har ikke hatt los enda og utslaget er dårlig. Har vært ute 5-6 timer 2-3 dager hver uke siden i sommer. Har bare et råd å komme med: SITT ROLIG. Bikkja er fremdeles valp og trenger tid på å bli trygg på deg og skogen. Når jeg er ute flytter jeg meg maks 2-3 ganger iløpet av dagen. Sitter som regel 1.5-2 timer på samme sted. Legger bikkja seg er det bare å overse den. Vær tolmodeig og forvendt ikke så mye av bikkja i år.

Link to comment
Share on other sites

For en drever er det nesten et sunnhetstegn at den ikke er mer jaktmessig utviklet enn de to hundene som dere to beskriver... Som flere har nevnt - som regel er det mer om å kontrollere jaktlysten, enn å fremheve mer jaktlyst.

 

Prøv å varier litt hvor du setter deg. Selv har jeg brukt å oppsøke plasser der jeg vet det er velbrukte rådyrstier, og har satt meg bare noen meter unna disse. Da er det lettere at unghunden finner noe spennende å luske etter de første gangene. Senere er det bedre å finne plasser der det helst ikke har gått rådyr innenfor en radius på et par hundre meter, slik at hunden lærer å søke ut og finne spora sjøl.

 

Har vært borti en del skrekkeksempler, bl.a en hund som utelukkende var sluppet fra bil på ferske rådyrspor. Alt den kunne var å følge sporstemplene i snøen til den tok ut dyra. Når vi prøvde å jakte med denne på "vår" måte (dvs gikk rolig gjennom terrenget med hunden på søk foran oss) søkte den i beste fall gjennom terreng bak hundefører, i verste fall var søket bare en meter bak hundefører. Men hvis den kom på spor på snøføre hadde det ingenting å si hvor gamle de var. I det mest ekstreme tilfellet så vi rådyr passere en vei, og tre dager senere var vi i samme terreng og jakta. Det siste vi så av hunden den dagen var når den passerte veien etter de tre dager gamle rådyrspora. Dette var tidlig på morra'n. Vi tok fram en annen hund og jakta med den resten av dagen. Utpå ettermiddagen hørte vi et forjævlig uttak oppe i åsen, og da var det full rulle... Husker ikke helt om det var 7 eller 8 timer den brukte på å rekke opp spora, men han fant dyra i allefall... Selvsagt fullstendig ubrukelig til alle praktiske formål...

 

Synes det høres ut som om dere begge er på et godt spor, pass bare på å ikke la dere friste til å la jaktlag og jaktkamerater mase dere til å ta snarveier - eller at dere ikke mister tålmodigheten sjøl...

Link to comment
Share on other sites

Søket og jaktlysten kommer etterhvert,tålmodighet er en dyd i denne sammenheng :wink: .At valper sover,leker med pinner og knurrer på "skumle" ting er helt vanlig.Men det kan selvfølgelig være frustrerende :roll: Min første Drever jagde så tidlig som 3,5mnd gammel,men hadde også en som trengte 2år før den fungerte. Igjen er jeg enig med Jibrag,styr unna jaktlag,press og prestasjoner.Det du sår nå kan du nyte i mange år,i form av en knakende god jakthund!! :D Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...