Jump to content

Erfaring med Blaser R8 pro success varianter


PerUlv69

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg vurderer en R8 Pro Success enten vanlig grønn eller brun eller oppgradert som Monza i .308 eller 30-06.

Jeg jakter hjort på Vestlandet og så blir det elg etter hvert ser det ut til. Jeg kommer fra en Sako 75 Finnlight.

 

1) Hvordan holder skinnet seg på blaseren over tid i vått klima? Er gummi best?

2) Er Blaseren egentlig for tung for smygjakt på hjort og elgjakt (lag)? Kan bli reinsdyr også.

 

Link to comment
Share on other sites

Blaser R8 er jo ikke ett veldig lett våpen.Med det sagt så har jeg jaktet smyg på hjort siden 2012 med R8.Du kan styre endel av vekten med hva slags kikkertsikte,løpslengde og om du skal ha demper eller ikke.

Jeg tror det er viktigere hva kroppen veier,og hva slags stand den er i når man er i hjortelia,enn om børsa veier 3,5 eller 5 kg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Justering med kortere løp, og kanskje flutet løp og valg av kikkert har endel å si, ja, men kvalitetsglass veier uansett litt, og demper synes jeg det er riktig å ha mtp hørselen.

Kroppen er jo den som lettest kan bli noen kilo lettere, og bli noe mer spretten. Billig er det og... Gevinsten er betydelig, ikke bare på jakt. Så joda, jeg kunne trent mer.

 

Det mest åpenbare alternativet er jo å skaffe seg en Sako til, kanskje. Fine våpen, men de er blitt dyre og jeg liker R8 konseptet og skjeftet godt.

 

Takk for at du deler erfaringen! 

Link to comment
Share on other sites

R8 Monza med demper og V8 2,8-20x56 er for tungt for min smak. Testa en slik kombo på en Blaserdemo, kjempeflott på banen da. Om børsa veier 4,2 eller 5 kg har noe å si når du skal ha den på skulderen opp og ned bratte lier, gjerne flere dager på rad. Jeg blir sliten i skulderen, selv om min R93 veier 4,1kg med demper og kikkert. Ei børse på 5kg hadde irritert. Men det flotte med Blasersystemet er jo at du kan bytte kikkert lett som bare det. Opp de bratteste hjorteliene tar jeg av Zeissen og tar på en liten aimpoint micro. Det hjelper overraskende mye når du går med rifla i handa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo slik at man kjenner tyngden annerledes både i hånden og skulderen etter mange timer på dag 5. 

Jeg prøvde å summere vektene jeg fikk fra Hagemo sin side, og etter en rask utregning veier Blaseren 3350gram før montasje og kikkert med mindre det mangler noe som for eksempel magasin med avtrekker på siden. Med en "mer moderat" kikkert som Swarovski Z8i 1.7-13.3x42 kommer herligheten opp i 4200gram. Swaro er noen gram lettere enn Zeiss ser det ut til. Så kan man kappe løp, flute det osv, og så kommer det 300 gram lyddemper på toppen, så veier den totalt i underkant av 4500 gram.

Så den veier ca 500 gram mer enn Finnlighten i utgangspunktet, som er en lett og god rifle. 3.35kg er jo kanskje ikke avskrekkende i seg selv, ei heller 4.2kg, men jeg vet fra over 20 års jakt at man kjenner den vekten etter hvert. Jeg ser man kan ta bort 300gram med karbon-versjonen, men til den prisen er det dessverre uaktuellt for meg.

 

Noen som har erfaring med skinnet etter mange års bruk i drittvær?

Link to comment
Share on other sites

Børse på skuldra er lite gunstig ned bratte lier i mørket,det er jeg ferdig med.Våpensekk er saken der altså.Brukte Eberlestock i flere år,god å bruke men høy egenvekt.Nå går det i Bergans budor,lettere og bedre plass i sekken.Har også en Aimpoint micro i tillegg til en tung jævel av en 3-12 Victory Varipoint.

Det er fantastiske børser å jakte med.Jeg byttet min Proffesional til en Proffesional Success i år,så den har ikke vært med i hjortelia ennå.  

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, snubling nedover liene i mørket mens man trekker en hjort etter seg er jo noe av grunnen til å ønske seg systemrifle der treffpunkt er uendret etter demontering og montering(ned og oppakning). Riflen er også bedre beskyttet i sekk. Takk for tips om Bergans Budor. Skal sjekkes. Har også sett på aimpoint og 1-8 kikkert. Aimpoint er lettere og mye billigere.

Edited by PerUlv69
Detalj
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vorn Lynx eller Deer for de som trenger mer plass er noen fantastiske sekker. Min blir brukt flittig under elgjakten med en ikke veldig lett 202 jaktmatch oppi og er utrolig fornøyd. Gikk også fra en tung Eberlestock sekk som nå blir brukt til båtturer osv. Ligger litt bedre beskyttet i Eberlestock sekken synes jeg pluss at jeg får med meg alt turutstyr og mer til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...