Jump to content

Dunkervalper?????


Skauing

Recommended Posts

Noen som veit om dunkerkull i nærmeste framtid? Er på leit etter valp på østlandet, ønsker meg helst svart/blakk tispe. Kan også væra interessert i unghund av samme type. Har hatt dunker i "ælle år" og har veldig forkjærlighet for rasen :)

 

Alternativt: Russerstøver?? Noen som har noen erfaringer? Slenger en og annen gråbein i området her, så kanskje det hadde vøri et klokt valg???

Link to comment
Share on other sites

Har du kontaktet Dunkerringen og avlsrådet?

 

Jepp, ikke noe i nærmeste framtid.

 

Er det bedre å være russer i et møte med ulven, tror du? Den er større og kan sikkert løpe fortere, men den blir vel liten i møte med gråbein den også.

 

Det var det je lurte på og, om dom hadde gemytt, fart og smidighet til å komma seg heilskinna unna. Er litt av det det blir reklamert for når russera nevnes. Har du prøvd sånn??

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har ei tispe av den typen. Hun er tøff i bøtter og spann, men jeg vet ikke om hun vil klare seg bedre enn en dunker i møte med en ulv, eller oppføre seg annerledes. Men jøss, så fort hun løper! :D

 

En som sikkert vet litt mer om dette, er kammerat bobcat123 . Han felte forresten en bjørn for russeren sin i sommer :!: Russeren jaget i los. Det sier jo kanskje litt om styrken i hodet på russerne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har ei tispe av den typen. Hun er tøff i bøtter og spann, men jeg vet ikke om hun vil klare seg bedre enn en dunker i møte med en ulv, eller oppføre seg annerledes. Men jøss, så fort hun løper! :D

 

En som sikkert vet litt mer om dette, er kammerat bobcat123 . Han felte forresten en bjørn for russeren sin i sommer :!: Russeren jaget i los. Det sier jo kanskje litt om styrken i hodet på russerne.

 

Såpass... Er ofte det som er tingen, at hunden tør å møte store rovdyr. En hund som stikker tvert er et lettere og mer interessant bytte enn en som møter opp ansikt til ansikt. Spesielt om det er bare en ulv. Har østsibirsk laika sjøl, og har hatt det i nesten 20 år nå. Hvis støverne fra øst har litt av samma gutsen som laikaen så er mye gjort :) Har også vokst opp med harahunder av forskjellige raser, mest dunker men også finner og hamilton.

Link to comment
Share on other sites

på dunkerringe sin nett side er det liste over valpekull. jeg hadde gått for dunker. i hvertfall om du skal ha en rein harehund eller hare/rev, russern har vel lett for og prioritere rovdyr?

 

Er også det en vel kan kalle utprega dunkermann :) Var det som var i huset da je kom til verden, og har vært det i familien i alle år. Har vært i kontakt med ringen og sjekka kommende parringer. skjer litt utover vinteren ser je. Regner med det blir rein harahund, men litt reveinteresse er jo en morsom bonus :)

 

Trenger nødvendigvis ikke væra kull gjennom ringen, bare det er trivelig hunder som jagar litt hara. Er itte typen som renner ned utstillingsringer og jaktprøver, je jakter hara je. Eneste kravet er at det er friske foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Vet om schweizervalper da! ;-D

Heeeerlige hunder!

 

Joda, skal ikke nekte på det. Men, som du sjøl skriver om hunda dine; -det blei bare sånn fra starten :) Er nå dunker som er nærmest sjela mi :) Av harahunda vel og merke... Østsibir'n er nå det grommeste da ;) SØNS JE!!!! Så det itte blir noen diskusjon rundt akkurat det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...