Jump to content

Gammel mauser pistol fra ww1


the dearhunter

Recommended Posts

normal_doffen_002.jpg

Her er bilde av denne C-96 Mauser pistolen,ser ut som om løpet er kappet?

 

 

Ja der har du klart og lagt ut bilde av den.. var vell det bilde jeg sendte på mail.

men kan noen annslå noe ca verdi på den som den er nå.

tiden har satt sine preg på den . men for en kyndig person kan den vell restaureres

og få i "bra" stand igjen?

Link to comment
Share on other sites

Kuttet løp ja.. ser heller ikke ut til å være særlig pent utført. Desverre må man skifte hele overdelen om kan skal skifte ut pipa, dermed blir den ikke lengre nummerlik => ingen/lite samlerverdi. Kan få solgt den som delepistol eller noe som kan brukes på banen uten at man risikerer at noe brekker.

 

Om du vil vite mer om den; -Står det NS på hammeren? -Er den i 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om en del børsemakere som har tilpasset nye løp til C96er. Man kutter det ved roten, dreier seg inn og setter inn nytt løp. Dette er en nokså omfattende reparasjon og det skal være et bra eksemplar med et jævlig korrodert løp før man gjør noe slikt. Komplette C96 topper er ikke lette å komme over, i alle fall ikke topper med presentable løp. Vi må huske at disse skyterene gikk ut av produksjon før andre verdenskrig og de aller fleste har blitt ridd hardt og satt vekk svette. Designet til C96en innbyr ikke akkurat til hyppig pussing og ammo var korrosiv på den tiden.

 

Det er sikkert like greit å NDT'e pistolen før man i det hele tatt begynner på et slikt eventyr, mange C96er har blitt skutt med slitt hanefjær og fått mer juling enn de fortjente. En av raritetene med C96 er at den har en del som ved tretthetsbrudd får bolten til å slippe og fly rett bakover. Greit å ha slike ting på det tørre.

 

Delvis OT:

En annen mulig modifikasjon for Mausere i 7.63mm med ihjelskutte løp er å bore opp og rifle i 9x19. Kommentarene jeg har sett om det er at man ender opp med veldig grunn rifling for å bevare nok gods. Til sist går det vel an å prøve re-lining i samme kaliber, selv om det ikke er mye gods for denne operasjonen. Dette nytter selvsagt ikke på denne skyteren der en eller annen lømmel har kuttet løpet og laget den om til en Saturday Night Bolo.

Link to comment
Share on other sites

Som Thor sier, er det en mulighet for å borre opp til 9mm eller borre og så reline tilbake 7.63mm, men endres kaliberet 'skal' også bakre sikterampe endres dersom jobben skal gjøres skikkelig.

 

Med mindre eier av våpenet synes avkortet løp var en kjempe idè og har lyst til å beholde det slik det nå er, er det ingen investering som vil lønne seg ved eventuelt framtidlig salg.

 

Å få tak i en brukt overdel, enten i 7.63mm eller 9mm her på berget er nok ikke enkelt.. Vil importere har kanskje Tom Heller (hellerarms_krøllalfa_webtv_punktum_net) overdel, men sørg for å gå gjennom papirmølla i forkant av eventuelt kjøp.

 

For å få en idè over verdien, kan du ta en titt på denne http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=554479078&Catg=24757&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=1 Jeg mener selger har satt en helt kurrant 'kjøp nå' pris på denne fine riggen.

Umulig å sette pris på den med avkortet løp.. uten å vite om den er i 9mm eller 7.63mm, halv eller fullauto, blånert eller ikke blånert, nummerlik eller ikke nummerlik, med løvestempel eller kanskje annet stempel?, produsert før eller etter ww1, om kolbe medfølger osv osv... Skulle jeg tippe, vil jeg sagt litt over 2000,- som ett prosjekt eller delepistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...