Jump to content

Villsvin kuler


JLmorten

Recommended Posts

 Blir ny jakt på Villsvin til høsten. denne gangen med 45-70 ut fra en Marlin 1895. Har testet å skutt mest med Bly kuler. Sammler bra osv. men kjøpte for morro skyld noen Hornady 300gr HP for test.  Disse samler veldig bra på 100m.  ca 4cm gruppe. Bedre skytter  med mere zoom på sikte hadde nokk kanskje sammlet enda bedre.

Hva kuler har folk jaktet å skutt dyr med? har i sommer lyst å teste noen flere kuler. er noen av disse svindyre kulene verd pengene?? "f.eks Rhino å Woodleigh"

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik for en del år tilbake. Rakk ikke å teste så mye før jeg kom over perioden der det var dritkult med ei sånn børse. Skjøt 2 fjordyr elg med 350gn Hornady RN og disse ble padde flate i elgen, fant igjen samtlige 4 kuler. Sannsynligvis kuler som vil fungere veldig greit i gris. Jeg gikk opp til 405gn Hornady for å få mindre fart og mer gjennomtrengning, men rakk aldri å felle elg med disse så effekt vet jeg ikke. 

 

Vet ikke om 45-70 er riktig kaliber å bruke "premium" kuler i, det er tross alt et kaliber med lav utgangshastighet og følgelig ikke allverden til påkjenning på kulene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...