Jump to content

Madsen M47


Vaquero

Recommended Posts

Dette er en lite sett og omtalt rifle:

Jeg hadde ment denne tråden som et spørsmål til vår danske venn på Kammeret @Chickenthief. Er denne riflen å se på danske skytebaner?

Denne riflen blir omtalt som: "Den siste".  Den siste boltriflen konstruert for militært/infanteri bruk. Den ble som årstallet nevner konstruert i 1947, produsert i ca.6000 eks. som skulle være eksportert til Colombia i 1958. Kaliberet var .30-06 Springfield. Colombia mod.1958. Rifla er meget spesiell og snedig konstruert, portet pipe m.m. Danmark har eksportert mange kjente våpen som maskinpistoler og maskingeværer tatt i bruk verden over, noen er bedre kjent i Norge og ellers. Denne M47 har jeg selv aldri sett, men en del av disse har tydeligvis havnet som "surplus" i USA. M47 ble ble produsert frem til 1958 i følge kilder. 

 

 

16752874_2.jpg

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Man finner dem for salg i statene av og til. De er skjeldne, men siden det ikke er så veldig stor interesse for dem ligger prisen som regel på bare $1000-1500. Det er nærmest uhørt for et våpen som finnes i et så lite antall og er kamret i et hyllevarekaliber.

 

OT: Jeg fikk klå på et utrolig pent eksemplar av den første halvautomatiske rifla som ble brukt militært forrige helg (Mondragon). Den auksjonsprisen blir nok i meste laget for de fleste av oss. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...