Jump to content

460 Rowland - 45 acp på steroider


Aleksander1

Recommended Posts

Hei

 

Kom over dette morsomme kaliberet her om dagen: 460 Rowland! Hjemmeside

Forlenget 45 acp hylse med tykkere vegger for å tåle dobbelt trykk, tilsvarer .44 Magnum energi.

Kort om kaliberert :https://en.wikipedia.org/wiki/.460_Rowland 

 

Finner ikke noe ammo eller sett til salgs i norge, men brownells.com har 1911 konverterings-settet på lager: Konverteringssett

Brownells har også 460 Rowland Hylser på lager. hodgdon har ladedata på sin hjemmeside.

 

På en skala fra 1-10, hvor sansynlig er det for at brownells i norge kan ta inn noe slikt? :D

 

Hovedsaklig ville jeg hatt et sett til min HK Mark 23, men det har de ikke noe info om. Ser de har sett til mange andre våpen, blant annet USP Tactical, FNX, 1911, Glock 21, S&W, mm.

 

Til sist, hvorfor tenker kanskje noen? Hvorfor ikke tenker jeg :D Er jo bare et konverteringssett, kan brukes for morro skyld i Magnum 2. Ifølge hodgdon sine data holder 230grain kulene faktor på 277 starting loads og 307 max (5" løp).

For min del kan det brukes til Isbjørnbeskyttelse på Svalbard, Sysselmannen har satt krav på minimum kaliber .44, anslagsenergi minimum 1200 joule ved 0m og minimum kulevekt 240 grains (antakeligvis for å enkelt kun tillate .44 mag, 454 casull og 460 s&w)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også siklet litt på et slikt sett til Glock 21. Kun pga morofaktoren. Med tanke på isbjørn blir kanskje kulevalg en utfordring. Ville ikke satset på en vanlig XTP laget for 45ACP hastigheter i alle fall. Hadde en Marlin Camp Carbine i 45ACP på nittitallet, og testet da XTP i våte aviser. Det gikk ikke så bra.

Link to comment
Share on other sites

Eier ingen 1911 så har ikke planer om å bruke det på en 1911, tenkte til HK mark 23.

 

Har roet litt ned tanken på 460 Rowland enn så lenge, har paner om å bestille meg 45 super hylser fra brownells.no. 

Med tanke på ammo så tror jeg ikke det er noe problem å finne 45LC eller 454 casull kuler i 200-240gr som kan lades til maks i 45 super/460 Rowland.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg har kommet over en 460 Rowland patron til samlingen min, ved å grave litt i dybden om ytelser så er den interessant (på et vis....)

Jeg foretrekker heller .45 acp, trivelig rekyl og passe kostnadsvennlig, hylser er lett tilgjengelig og den holder major faktor til konkurranser i Norge. Jeg personlig skyter sjelden over 25 meter på papp eller stål. Teknisk sett på 460 Rowland: Dette lille hylsevolumet som er det samme som .45 acp presterer ca. opp mot .44 AUTO MAGNUM.  Hensikten er at den skal komme opp til .44 Mag. ytelser. 460 har en forsterket hylse for å tåle trykket opp mot 40.000 CUP. .45 acp jobber i området 17 - 18.000 CUP.

Derfor kreves det konverterings-kit for ordinære 1911 modeller, ellers finnes det andre pistoler dimensjonert for denne "hissigproppen" Klokt nok er hylsen lengre for ikke å kunne kamres i et .45 acp kammer. C.O.L. er den samme så en behøver ikke eget magasin, egentlig meningen med hele  konseptet.

460 Rowland kom i 1997. Patronen med div. våpen ser ut til å ha overlevd frem til i dag. Eks. 230 grain kule ladedata fra Hodgdon: krutt Longshot 12 grain gir 1336 ft. Sammenlignet med .45 acp 230 grain kule Longshot 6,8 grain gir 908 ft. 

 

.45 SUPER er også hissig og krever nok tilpasninger i en vanlig .45 acp. Den dukket opp i 1988 og med en 230 grain kule, Longshot 7,3 grain gir 959 ft. og 19.800 CUP. Hylsen er spesielt forsterket. Her bør en nok passe på å ikke forveksle med .45 acp. 

 

.451 Detonics Magnum kom i 1983, den har jeg ikke i samlingen min, men den er ganske nære å se på som 460 Rowland. Denne patronen krever en egen pistolkonstruksjon. Patronen har mistet interesse og ser ut til å ha forsvunnet fra markedet.

.451 Detonics Magnum - Firearm Wiki: The Internet Gun Encyclopedia Patronen har noe lengre C.O.L. og krever en pistol dimensjonert for kaliberet.

 

.45 Winchester Magnum kom i 1979 og lever fortsatt, men krever sin en egen pistolkonstruksjon (eks. L.A.R. Grizzly Mag)., det er merkelig å se at 460 Rowland leverer kulevekter i omtrent samme hastighet. 

 

DSC06761.JPG

.45 acp og .45 SUPER har hylselengde 22,80 mm. 460 Rowland har 24,30 mm. og .45 Win.Mag 30,40 mm.

Jeg tror ingen i Norge bruker 460 Rowland med mindre enn noen her kan bekrefte at den er i bruk. 

 

DSC06762.JPG

 

DSC06777.JPG

 

DSC06778.JPG

Jeg er ingen våpeningeniør, men trykket 40.000 C.U.P. i denne lille tassen virker anstrengt og skummelt på meg....

 

DSC06753.JPG

Nei, jeg takker meg til med min gamle Colt i .45 acp. Ingen stress med å miste noen hylser på et stevne eller trening, grei rekyl og koselig å skyte med. 

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...