Jump to content

Nytt «Pair» i dobbelkoffert


Nimrod67

Recommended Posts

Fikk kjøpt et noget slitent eksemplar av en Oak & Leather double guncase fra en forhandler i UK etter å ha slått fra meg å bygge noe selv. Opprinnelig hadde kofferten inneholdt et par Jeffery-hagler tilhørende Baronet Henry Dering tidlig på 1900-tallet, men inneholdt nå kun litt lett muggen ullfilt. 

Etter å ha røsket ut alt innvendig, inkl delevegger, fikk jeg bestilt de nødvendige delene og ny ullfilt fra Peter Dyson i Yorkshire og skred til verket...

Jeg har siden lært at Pearl glue er kokt på Dagros og lukter nokså uggent, er jævlig sticky...og tørker fort!

Mange av de opprinnelige skilleveggene ble gjenbrukt, men med unntak av rommene til løpene ble resten snudd og endret på. Dyson hadde også ferdige emner til delevegger som funket OK etter å ha blitt trimmet ned til rett høyde.

 

Nå gjenstår kun trade label(s) i lokket, litt usikker på om jeg skal ha både en fra Boss & Co og Purdey.... eller kun førstnevnte.

»Innmaten» de er tilpasset er en Boss & Co fra 1892 med 30 tommers løp og en Purdey fra 1915 med 31 tommers løp. På sistnevnte ble det kun 3-4 mm klaring innenfor eikeramma.

 

Total kostnad for kofferten ble ca 5.000.

FBE52C76-D872-48C3-B6C4-D583A269B1C0.jpeg

804FAF91-36F0-4ACE-83F4-C63506DCF4CE.jpeg

65084505-FBE5-414F-B4A6-A47CC947CAE8.jpeg

  • Like 22
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 9.6.2018 den 11.28, hovdeknuten skrev:

Skulle likt å lånt de der når kråkejakta starter om en måneds tid. Kan ikke du sende meg en pm om det passer for deg også??😉

 

De blir nok med etter duene i august...men kråke...da passer det nok best med tyrkisk halvauto!

Link to comment
Share on other sites

Nja. Jeg bruker samme hagla på kråker som ryper, om jeg må ta med halvato blir det en herlig Browning A5 fra 1970 i 16. Nå elsker faktisk svigerfar ungkråkene fra skogen. Han er faktisk overbevist at det må være ryper😉 nå starter vel jakta med kråker.. blir litt lenge å vente på at duejakta skal starte. Det gjelder uansett å holde ut til 10 september på best mulig vis! Om det er å lage en flott koffert, kråkejakt eller en tur på banen blir vel det samme?👌

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...