Jump to content

Husqverna låskasse.


Kotelett

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter å bearbeider en gammel drøm om å lage meg ei storviltrifle etter mine egene ønsker.

Har lenge vurdert låskassene til Husqvara/FN. Mener å har lest at FN i Belgia produserte mauserkasser etter krigen etter at de allierte var ferdig med mauserfabrikken...

Spørsmålet er om noen har erfaringer med låskassene fra Husqvara? Kvalitet, sluttstykkegang, sikring, avtrekk osv. Vet det ble laget forskjellige modeller av disse.

Har lyst å lage ei tradisjonell rifle med trestokk, åpne sikter osv. Kommer sikkert til å sette på en liten kikkert eller kanskje en aimpoint. Syntstokk, demper å stor kikkert helt uaktuellt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde et par "skuddsikre" militære skarpskytterrifler på FN Husqvarna M98 mauserkasser med hel sidevegg på slutten av 80-tallet. Måtte det etter at "alle" dengang moderne rifler sviktet i kulda på en eller annen måte. Husqvarnaene sviktet aldri. Hadde en i McMillan HTG og jeg har et nytt slikt skjefte i kottet hvis jeg skulle få et anfall av nostalgi. 

 

Ved innlegging i nytt skjefte har underbeslaget litt andre dimensjoner enn K98K. Bestill i så fall skjefte til FN M98 civilian, etc, etc. Underbeslagene er smalere og kortere foran fremre låskasseskrue så det blir en glippe med et std M98 skjefte slik vi vanligvis kjenner dem fra tyskermausere. FN/Hq avtrekket er tunet direkte og stort sett brukbart fra fabrikk. Ingen grunn til å kjøpe nytt før man gar testet orginalt 

 

Prosjektrifler dukker opp stadig vekk. Denne i nystand lå på finn for et par måneder siden til 1500.-..  Kaliber 8x57:

 

31_821566651.jpg

 

31_1397765915.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

En liten ting til. Man bør kjøpe kikkertmontasjer til FN M98 mauser. Leupold har dette.

 

Bruker man til std M98 blir montadjen ofte slik at kikkerten peker opp. Tror bakre bro er litt lavere enn std M98. Dette kan jo selvfølgelig løses med Burris Signature ringer med offcenter foringer for å få riktig tilt hvis man bruker std M98 montasjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tenkte å blåse liv i denne gammle tråden istede for å lage en ny.

 

Sitter nå med en fin Husqvarna 640 i god stand i 8x57is. Har lyst å modernisere den litt med kapping av pipe, M70 sikring, montere baser for kikkert osv, dette blir børsemakerarbeid. Men stokken har jeg lyst å modifisere selv. Orginalstokken har så lav kolbe at jeg må løfte kinnet til å med med åpne sikkter.

 

Spørsmålet er om det finnes ferdige stokker til denne i tre? sivil FN m98 kasse. Den orginale stokken er av bjørk å har en forferdelig nettskjæring. Har vurdert å forhøye kolben, pusse den ned å ny olje, montete kryssbolter der den kan sprekke osv. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...