Jump to content

Morsom reklame fra Nordskog


Target

Recommended Posts

Norskog hevder at Browning B725 Premium Norway har fått stokkmål etter ønske fra norske jegere.

http://www.nordskog.com/index.php/info/nyheter/nyheter-vapen

 

Nå er det slik at Browning faktisk har utstyrt alle B725 modellene med de samme norske stokkmålene, nemlig 36-56-375 mm.

 

Morsomt at norske jegere har så stor gjennomslagskraft.

Edited by Target
Link to comment
Share on other sites

37.5  langt?  Bare å ta frem saga, så er det ordna på null tid.  Uansett stokkmål og hva Nordskog mener de har fått til. Browning har holdt seg på i disse målene i laaang tid. Jeg har ei fra 1965 som har de målene. Men cast off er større. Og den passer meg perfekt. Til tross for praktisk talt like mål som 725.

Uansett godt jobbet av Nordskog👌...

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

37.5  langt?  Bare å ta frem saga, så er det ordna på null tid. 

Jeg har da kappet noen kolber i min tid, både til meg selv og for andre. :)

 

Selv synes jeg (for)lange kolber er noe herk på en hagle for jakt. Skyter man derimot olympisk trap der man står med våpenet ferdig i anlegg og til aksel, er vel en litt lengre kolbe helt ok , men ellers i en stresset jaktsituasjon vill en for lang kolbe ikke være optimal,.. ved hurtig anlegg "haker" den seg i klær eller vanskeliggjør anlegget som blir omstendig og unaturlig.

 

(... anlegget,- mange sier monteringen >:( - et godt og kontrollert sådan,  er kanskje den viktigste fasen i et godt gjennomført haglskudd)

 

355 mm er hva jeg selv foretrekker (og jeg er IKKE en liten mann med korte armer), - dette fungerer både til jakt og på bane,- sommer som vinter med min Beretta.- To andre jakthagler jeg har ( Merkel s/s og Simson o/u) med dubble avtrekkere, tolereres det litt lengre,.. tror de er 360 eller 365 mm fra fremste avtrekker.

Jo, jeg selv hadde tatt saga i bruk,- men mange vil nok kanskje "dra seg" for dette i første omgang med en såpass "fin" og relativ dyr hagle.

 

Link to comment
Share on other sites

For lang hagle er ikke bra nei. Men synes 37.5 er fornuftig lengde. Enten av med litt tre eller på med ei større kappe. Hvis de skulle levert den med 355 så ville det sett rart ut for meg med en gigastor kappe... noe som er vel så viktig er grepet. Og ofte forstokken. Jeg har ei nett fin kaliber 20. Den har jeg beholdt på 37.5 og den går de fleste over 170  rett inn i. 

 

Jeg vil ha balansen midt mellom henda på jakt og for kort stokk kan gjøre hagla fremtung. 

 

Mye kommer også ann på anlegget, er man litt dreven hiver man opp hagla rett selv om den er kort.

 

Men jeg liker lengden akkurat passe😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...