Jump to content

Pris for brukt Optikk


V.Øvre

Recommended Posts

Har lenge gått å lurt på å kjøpe eit bedre kikkertsikte.

Eg kom i kontakt med ein fyr som har eit brukt SCHMIDT & BENDER 3-12X50 ZENITH FLASH DOT 4 KOMP til salgs.

veiledene pris: 14190 kr

Men klarer å få det til ca 12500 kr nytt, på tilbud.

 

Personen ville at eg skulle gi eit bud på det brukte siktet, men eg har lite peiling på kor mykje brukt optikk kostar.

I den forbinndelse lurer eg på kor mykje eg bør rekne med å gi for dette siktet.

 

 

På førehand, takk :)

Link to comment
Share on other sites

Vel vanskelig å si. Hvor gammelt er det? Om det er bare et par år vil, vil det nok holde med ca. 8-9000,- :roll: Men det er som med alt annet, markedet bestemmer. Men optikk har vel igrunnen holdt seg bra i pris.

Link to comment
Share on other sites

Selv holder jeg meg ofte til "1/2 pris regelen". D.v.s. at det jeg event kjøper brukt av slike "forbruksgjenstander" (i den grad det kan kalles det), ikke bør koste mer enn 1/2 pris av rimeligste pris i markedet.

 

Men dette er meg, andre har sikkert andre "grunnregler" de forholder seg til. Brukte våpen kjøper jeg ikke, "lemon" faren er for stor - asymmetrisk informasjon om presisjon eksempelvis. Føler brukt optikk er mer safe da.

Link to comment
Share on other sites

Topp modellene til S&Bender, Zeiss, Swarowski og andre "kvalitets" merker ligger ofte på 2/3 nypris når man ser etter brukt.

 

Jeg ville før betalt 2/3 brukt av en som verdsetter kvalitet og tar vare på ting enn 1/2 pris fra en som du føler bare vil selge "røkkla".

 

Det som blir feil at mange prøver å selge optikk for 80% av den prisen de gav for noen "generasjoner" siden. Da ville jeg argumentert pent med at nypris nå er xxx hos Y&X i Tiggerstaden, jeg byr derfor ZZZ for det (=2/3 av prisen, men det nevner du ikke).

 

_____________________________________________________________________________

Selges: Meopta Artemis 2000 3-9x42 -3000,- porto og std. ringer inkl. (som nytt) PM!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg brukt kikkert du. Sikter i øvre prisklasse blir som regel behandlet bra av eiere.

Pris er alltid et spørsmål om selgers vurdering og ofte relatert til tilstanden på objektet. Ofte harmonerer det bra, men det hender det dukker opp "rukkel" som er sterkt overpriset.

Jeg støtter innlegget over der ca 2/3 av nypris ofte gir gode kjøp av pent behandlede varer.

Å lage en grunnregel har jeg heller ikke fått til da selger som regel bestemmer pris på objektet som skal selges, og ikke kjøper. Opp mot 9 lapper for siktet du nevnte ville jeg gitt om det var "strøkent"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...