Jump to content

Lostrening og alder


Bondøl`n

Recommended Posts

Kor gammal bør ein gråhund være før lostrening er aktuelt? Eg veit jo at dette kan være individuelt, men er litt usikker nå, fordi gråhundtispa til svogeren og søstra mi har begynt å lose nå, ved ca 5 mnd. alder. Ho er jo lita (fekk ikkje bruka Astroen enda. )

Eg har "vakse opp" med gråhundar og har ganske lang erfaring som hundeførar, men er i tvil om ho kan være i yngste laget. Losane til nå har vart i ca 40 min. og ho har komme tilbake sjølv. (Det er mykje elg rundt garden der dei bur...)

Planen er at eg skal være med og trene/ bruke ho. Hunden virkar sjølvsikker og modig, ho går laus i tunet, og held seg jo der til vanleg.

Link to comment
Share on other sites

Kor gammal bør ein gråhund være før lostrening er aktuelt? Eg veit jo at dette kan være individuelt, men er litt usikker nå, fordi gråhundtispa til svogeren og søstra mi har begynt å lose nå, ved ca 5 mnd. alder. Ho er jo lita (fekk ikkje bruka Astroen enda. )

Eg har "vakse opp" med gråhundar og har ganske lang erfaring som hundeførar, men er i tvil om ho kan være i yngste laget. Losane til nå har vart i ca 40 min. og ho har komme tilbake sjølv. (Det er mykje elg rundt garden der dei bur...)

Planen er at eg skal være med og trene/ bruke ho. Hunden virkar sjølvsikker og modig, ho går laus i tunet, og held seg jo der til vanleg.

 

Begynn skogsvanthet trening med hunden/valpen løs ved ca 3-4 mnd alder, sitt rolig i skogen når du driver skogsvanthettreningen, da lærer hunden seg selv og søke ut fra deg, driver du og går vil utslaget på hunden blir dårligere, da den venner seg til at det er du som finner elgen og ikke den. og hold på så lenge som mulig, respekter båndtvangsbestemmelsene. når hunden begynner og gi los på elgen, interesen for elg vil normalt vise seg rundt 5- 8 mnd alders, det er ingen regel uten unntak, når du opplever at valpen loser på elgen stopper du opp og venter til hunden er ca året før du begynner videre lostrening, du har da fått konstatert at hunden loser og har den jaktlysten du er ute etter, skjelden noe problem hos gråhunden, heller motsatt. årsaken til det er at en ung hund/valp ikke skjønner farene ved å stille en elg, og kan lett bli sparket, da får du iallefall en elgren hund.

Hunden er ikke jaktmoden før den er ca ett år gammel, her er det 2 forhold som det er viktig å ha klart for seg: 1, hunden er ikke psykisk moden for utfordringene den vil møte ved en sint elg. 2. Kroppen på en hund er ikke utviklet før rundt ca 12 mnd alder dette er skjellet og musklatur, kan lett få skjellet/muskeskader ved hard jakt for idlig, for ikke å snakke om hjerte og lunger. kom deg så på elgjakt og prøv og få skutt elg for hunden så raskt som mulig i en los hvor elgen står for hunden, om losen ikke har stått så lenge første gangen er ikke så farlig , viktigste å få skutt for hunden, unngå for all del å få elgen skutt i etterjag, da tror hunden at det er slik det foregår, og vil da prøve å få fart i elgene for å få resultat. Ikke overtren hunden uten at du får skutt elg, den kan gå lei av alt det resultatløse abeidet.

I allefall i starten. Den beste måten å jage inn en elghund på er selvsagt alene, men det er ikke lett slik jakten er organisert i dag, prøv da heller å få gjort en avtale med laget slik at du eventuelt kan få trene hunden med skudd i stålos påen kalv F.eks.

 

I den tiden du ikke er i skogen er det mye annen trening du kan drive på med, F.eks sportrening, blod og ferskspor, Lydighet er noe som bedrives hele tiden, kondisjonstrening er noe man bør gjøre hele året, i allefall vi mennesker.

Link to comment
Share on other sites

@ villreinjegeren: Takk for svar. Det er dette med umodenhet mtp å holde avstand til elgen eg er mest redd for. Ho virkar modig og uredd i skogen, så ho er nok ganske langt framme når det gjeld det punktet.

 

Når du skriver at hun virker modig og uredd i skogen, betyr ikke nødvendigvis at hun virkelig er uredd/moden i forhold til elgen, jeg vil da kanskje ha hatt tanken rundt dette med at hun i situasjon med en elg kan bli det man kaller dumdristig,, dette er det som ofte gjør at en elghund får seg ei teve av elgen.

Denne "ørefiken" kan gjøre at hun ikke vil ha noe særlig lyst på å jage elg på en stund, kanskje for alltid.

 

En smart elghund holder avstanden til elgen under de første losene, når hun føler seg mere sikker i forhold til elgen ja, da går hun på litt hardere, elghundene er veldig følsomme for signaler fra elgen, har selv sittet og studert hunden som loser på elgen, og gjerne før dem begynner å lose, noen sirkler rundt elgen noen ganger og kanskje kommer med att og annet bjeff, mens andre går rett på sak og starter opp konserten. Førstnevnte tror jeg ville hatt beste forutsettninger for å stille elgen i uttaket, noe vi alle bestreber og ønsker at hunden vår gjør.

De "tøffe" som går rett på sak, har ikke brukt tiden rundt elgen til å sjekke ut hvilke humør elgen er på, og kan da følgelig få seg en overaskelse, men noen klauver rundt øra.

Den hunden som sirkler rundt elgen og gir ett bjeff i av og til de første par minuttene, lærer seg til å lese elgens signaler og følgelig vet da de humøret på elgen, og kan sette inn losen på en måte som gjør at de blir stående i uttaket.

 

tror allikevel det er smart om du roer hunden nd med en pause fra losarbeidet og heller bruker tid på å spore elg og generelt være i skogen med den. det viktigste er at du som hundefører venter på hunden der du sist hadde kontakt med henne når hun stikker ut på søk, har du hundepeil, bruk denne kun til å stadfestye hvor hunden er, søk IKKE opp hunden ved hjelp avpeilen uten at du mener det er fare for hundens liv og helse, traffikketre veier ol. KAn bare ønske deg lykke til og håper at hunden din utvikler seg slik du ønsker den skal være, det er ingenting som slår en elglos hvor hunden har full kontroll på elgen, det er symfoni i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...